لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

شيخ الازهر: ايران از دخالت در امور اعراب پرهيز کند


مسجد الازهر در قاهره
مسجد الازهر در قاهره
احمد الطيب، شيخ الازهر در مصر، در پيامی به ايران هشدار داد که در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نکند. وی همچنين به سران کشورهای ليبی، سوريه و يمن هشدار داد از «ريختن خون برادران مسلمان» خودداری کنند.

شيخ الازهر به ايران هشدار داده است که از دخالت هايش دست بردارد و «تنش ميان شيعه و سنی» را دامن نزند.

شيخ الازهر از سوی دولت حاکم مصر منصوب می شود. وی از بقايای دولت و حزب حسنی مبارک، رييس جمهور سابق مصر و حزب دموکراتيک ملی مصر است.

الازهر که يکی از برزگترين و قديمی ترين دانشگاه های علوم اسلامی در جهان اسلام است، در ۱۸ سال گذشته سياست های موازی با دولت حاکم در مصر داشته است.

شماری از کشورهای عربی از سياست های ايران در قبال بحرين انتقاد کرده اند.

جمهوری اسلامی مخالف حضور نظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در پادشاهی بحرين است و تنش ها ميان تهران و منامه، در هفته های اخير بر سر این مسئله به اوج خود رسیده است.

پادشاهی بحرين می گويد در چارچوب توافقنامه همکاری ميان کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس، از ديگر کشورها درخواست کمک کرده است و از اين رو يک هزار و ۵۰۰ نيروی نظامی از عربستان و امارات راهی بحرين شده اند.

وزير خارجه بحرين چندی پيش در پاسخ به پرسش ها در مورد زمان خروج نيروهای نظامی کشورهای شورای همکاری خليج فارس از بحرين گفته بود هر وقت «تهديد ايران» به پايان برسد، اين نيروها خارج خواهند شد.

آمريکا هم نسبت به «سوءاستفاده ايران»از ناآرامی در کشورهای خاورميانه و شمال آفريق هشدار داده است.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا در حاشيه نشست وزيران خارجه کشورهای عضو ناتو در برلين به خبرنگاران گفت: «ما شاهد فعاليت‌هايی از جانب ايرانی‌ها برای سواستفاده از اين اعتراض‌ها هستيم، آنها سعی می‌کنند از اين اعتراض‌ها بهره‌برداری کنند.»

هيلاری کلينتون همچنين افزوده بود: «ايرانی‌ها به دنبال پيش بردن مقاصد خود در کشورهای همسايه هستند، آنها همچنان به تلاش خود برای بر هم زدن صلح و ثبات در منطقه ادامه می‌دهند و به دنبال دامن زدن به تنش‌ها هستند.»

ايالات متحده آمريکا همچنين اعلام کرده بود، اطلاعات موثقی درباره کمک جمهوری اسلامی به سوريه برای سرکوب معترضان در اين کشور در اختيار دارد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی ايران، در مراسم روز ارتش در تهران، ايالات متحده آمريکا را به اختلاف افکنی و ايجاد تنش ميان ايران و کشورهای عربی متهم کرده و گفته بود که آمريکا ميان شيعه و سنی فاصله ايجاد می کند.
XS
SM
MD
LG