لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

هشدار رهبران اروپایی: ایران ممکن است با تحریم‌های بیشتری روبرو شود


چند روز پس از آنکه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای دعوت کرد، رهبران اروپا روز یکشنبه به ایران هشدار دادند که در صورت بر طرف نشدن نگرانی‌ها بر سر برنامه اتمی‌اش، ممکن است با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو شود.

آن طور که رویترز گزارش داده است، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواستند که به گفت‌وگوهایی جامع و سازنده با غرب تن دهد، که از دل آن راه حلی برای برای مسئله اتمی ایران بیرون آید.

راه حلی که به گفته رهبران اروپایی، به «احتراز از تشدید محدودیت‌های احتمالی آتی علیه ایران» منجر شود.

بیانیه رهبران اروپایی تأکید کرده است که «حرکت ایران به سمت افزایش حجم فعالیت‌های موشک و نیز گسترده کردن فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، در مخالفت صریح با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

اتحادیه اروپا همچنین از «کمبود همکاری ایران با آژانس» انتقاد کرده و گفته است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مسائل جدی و پرسش‌های اساسی در برنامه اتمی ایران اشاره کرده که در گزارش‌های اخیر مدیرکل به آن اشاره شده است.»

ایران از سوی غرب در مظان این اتهام است که در پوشش برنامه اتمی خود، اهدافی نظامی را دنبال می‌کند، و از این رو در سال‌های اخیر همواره با این درخواست فزاینده مواجه بوده که به فعالیت‌هایی چون غنی‌سازی که کاربردی دوگانه در مقاصد نظامی و غیرنظامی دارد، پایان دهد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است فعالیت‌های مرتبط به غنی‌سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود را به آژانس ثابت کند.

ایران اما با رد این قطعنامه‌ها، بر صلح‌آمیز بودن مقاصد برنامه اتمی‌اش تأکید دارد و همواره غنی‌سازی اورانیوم خط قرمز خود خوانده است.

در این میان مذاکرات میان شش قدرت جهانی، متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان که با هدایت اتحادیه اروپا انجام می‌شود، پس از ماه‌ها معوق ماندن، اوائل سال جاری میلادی در ژنو و استانبول از سرگرفته شده، اما بی‌نتیجه ماندن دور جدید مذاکرات نیز باعث توقف تماس‌های دو طرف از بهمن‌ماه سال ۸۹ به این سو شد.

تا اینکه در هفته گذشته منابع خبری از ارسال نامه‌ای از سوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سعید جلیلی، گفت‌وگو کننده ارشد هسته‌ای ایران خبر دادند که در آن از ایران دعوت شده بود بار دیگر به میز مذاکرات باز گردد.

خانم اشتون در این نامه تأکید کرده بود که اگر تهران به صورت جدی آماده ورود به «مذاکرات مفید» هسته‌ای باشد، قدرت‌های جهانی آماده‌اند ظرف چند هفته به پای میز مذاکره بیایند.

اکنون اما رهبران اروپایی در بیانیه خود که روز یکشنبه در بروکسل منتشر شد، به ایران هشدار داده‌اند که عدم پیگیری مذاکرات سازنده با شش قدرت جهانی، فشارهای احتمالی بیشتری متحمل ایران خواهد کرد.

رهبران اروپایی در این بیانیه هچنین از وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته‌اند طرح اقدامات تنبیهی و تحریمی بیشتر علیه ایران را آماده کنند تا در صورت خودداری ایران در مذاکرات موسوم به نتیجه، علیه تهران اعمال شود، اما همزمان تصریح کرده‌اند که اتحادیه اروپا مصمم به تلاش دیپلماتیک برای حل پرونده اتمی ایران است.

ایران هنوز پاسخی رسمی به پیشنهاد تازه کاترین اشتون ارائه نکرده است.
XS
SM
MD
LG