لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

مئير داگان: اسرائيل طرحی برای حمله به ايران در دو سال آينده ندارد


مئیر داگان، رئیس سابق موساد در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
مئیر داگان، رئیس سابق موساد در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
مئير داگان، رئيس سابق موساد که به تازگی بازنشسته شده، می‌گوید که نيروهای نظامی اسرائيل طرحی برای حمله به تأسيسات اتمی جمهوری اسلامی ايران ندارند. وی همچنين گفته است که اسرائيل بايد طرح پيشنهادی عربستان سعودی در صلح خاورميانه را قبول کند.

به گزارش آسوشيتد پرس، آقای داگان که روز چهارشنبه در سخنانی در دانشگاه تل‌آويو، گفته است که مخالف حمله نظامی اسرائيل به تأسيسات اتمی ايران است چرا که اين کار موج جنگ را در منطقه راه می‌اندازد ضمن اينکه موجب کاهش قدرت هسته‌ای جمهوری اسلامی نمی‌شود.

روزنامه يعدیوت آخرونوت روز پنجشنبه در گزارشی در این زمینه به نقل از آقای داگان نوشت که «مسئله مهم اين است که بتوان تمامی امکانات ديگر را بررسی کرد و به آن فکر کرد و نه اين که يکراست یه سراع گزينه حمله نظامی و جنگ رفت.»

آقای داگان افزوده است: «در حال حاضر اسرائيل هيچ طرحی برای حمله نظامی به ايران ندارد و تا آنجا که من می‌دانم برنامه‌ای برای حمله به تأسيسات اتمی ايران در سال ۲۰۱۱ (سال جاری ميلادی) و سال ۲۰۱۲ (سال آينده ميلادی) وجود ندارد.»

اسرائيل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و دستيابی ايران به بمب اتمی را خطری برای موجوديت خود می‌داند و معتقد است که برای جلوگیری از این امر باید همه گزینه‌ها، از جمله گزینه نظامی در دستور کار باشد.

در این زمینه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، نیز هفته پيش در واشينگتن گفته بود بايد تهديد نظامی را در کنار ديگر گزينه‌ها در مقابل ايران به کار برد چرا که ايران بايد «مجبور به ترک جاه‌طلبی‌های اتمی‌اش شود.»

البته آقای نتانياهو به اين مسئله که آيا بايد اسرائيل هم به هشدار حمله نظامی بپيوندد و در آن نقش داشته باشد يا نه، اشاره ای نکرد.

آقای داگان که حدود پنج ماه پيش از سمت خود و رياست موساد بازنشسته شده، از رهبران سياسی اسرائيل انتقاد کرد که «چشم‌انداز درستی برای حرکت رو به جلو (در صلح خاورميانه) ندارند.»

وی افزود: «اسرائيل بايد طرحی به فلسطينی‌ها پيشنهاد دهد وگرنه اسرائيل در يک گوشه گرفتار می‌شود و گير می‌افتد.» (راه چاره‌ای نخواهد داشت.)

این مقام سابق امنیتی اسرائیل همچنين پيشنهاد کرد که اسرائيل، طرحی که در سال ۲۰۰۲ از سوی عربستان سعودی برای به صلح خاورمیانه پيشنهاد شد را بپذيرد.

طرح عربستان گفته بود در صورت بازگشت اسرائيل به مرزهای پيش از ۱۹۶۷، تمامی کشورهای عربی، رابطه کامل و ديپلماتيک با اسرائيل برقرار خواهند کرد.

طبق مرزهای پيش از ۱۹۶۷، اسرائيل بايد از بلندی‌های جولان در مرز سوريه، باريکه غزه، کرانه‌باختری و نيز شرق اورشليم يا بيت‌المقدس، خارج شود.

رئيس سابق موساد همچنین گفته است که پيشنهاد عربستان، «دقيقاً همان راه حل» برای تشکيل دولت مستقل فلسطينی و حل مشکل آوارگان و پناهنده‌های فلسطينی است که از سال ۱۹۴۸ و تأسيس کشور اسرائيل، خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند.

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير فعلی اسرائيل، از طرح عربستان سعودی هيچ استقبالی نکرده و همچنين مخالف بازگشت به مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷ است.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا به تازگی با تشریح سیاست‌های جدید دولتش در مورد خاورميانه و شمال آفريقا گفته بود که بايد مرزهای ۱۹۶۷ اساس گفت‌وگوهای صلح باشد.

با این حال این سخنان با واکنش منفی نخست‌وزير اسرائيل روبه‌رو شد و آقای نتانیاهو گفت هيچ‌گاه مرزهای ۱۹۶۷ را قبول ندارد.
XS
SM
MD
LG