لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

فرانسه: به عضويت فلسطين در سازمان ملل رای ممتنع خواهیم داد


ساختمان وزارت خارجه فرانسه در پاریس
ساختمان وزارت خارجه فرانسه در پاریس
وزارت خارجه فرانسه روز سه شنبه اعلام کرد در صورت طرح مسئله الحاق فلسطين به عنوان يک کشور مستقل در شورای امنيت، فرانسه آن را وتو نکرده و به آن رای ممتنع خواهد داد. فرانسه در مورد عضويت فلسطين در يونسکو، رای مثبت داده بود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد اين تصميم در راستای پيشنهاد نيکولا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه است که گفته بود به جای عضويت دائم و مستقل به فلسطين،کرسی عضو ناظر داده شود. اين گزارش حاکی است بريتانيا هم که در رای گيری عضويت فلسطين در يونسکو رای ممتنع داده بود، به احتمال زياد همين روند را در شورای امنيت طی خواهد کرد و به آن رای ممتنع خواهد داد.

قرار است کميته بررسی عضويت فلسطين در سازمان ملل، نظر خود و تاريخی برای رای گيری اعلام کند. به گزارش رويترز، کميته بررسی عضويت فلسطين روز سه شنبه اعلام کرد هنوز هيچ توافق و اجماعی برای اين کار به دست نيامده است. آمريکا به عنوان عضو دائم شورای امنيت پيشتر گفته بود در صورت رای گيری، آن را وتو خواهد کرد.

گزارش خبرگزاری آلمان حاکی است در صورتی که فرانسه و بريتانيا رای ممتنع بدهند، شايد نيازی به وتوی آمريکا نباشد چرا که برای تصويب عضويت فلسطين، رای مثبت دو سوم ۱۵ عضو شورای امنيت مورد نياز است و با رای ممتنع آمريکا، فرانسه و بريتانيا ممکن است اکثريت مورد نظر به دست نيايد.

به گزارش رويترز، کميته بررسی درخواست عضويت فلسطين در سازمان ملل روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد اين کميته نتوانسته به هيچ گونه توافقی تا اين لحظه برسد و در نتيجه هنوز هيچ پيشنهادی برای رای گيری اين طرح ندارد.

اين گزارش می گويد با اين حساب، کماکان فلسطين می تواند تقاضای رای گيری در شورای امنيت را مطرح کند ولی ديپلمات های آگاه به اين مسئله بدون ذکر نام خود به رويترز گفتند در صورتی که فلسطين بتواند ۹ رای موافق به دست آورد، آمريکا مجبور به وتو خواهد شد ولی اگر اين مقدار رای مثبت در کار نباشد، نيازی به وتو نيست.

منابع آگاه به اين گفت وگوها می گويند فلسطينی ها تا اين لحظه توانسته اند فقط هشت رای موافق به دست آورند.

گزارش کميته بررسی عضويت فلسطين می گويد شورای امنيت در اين مسئله به سه گروه تقسيم شده است: کشورهايی که رای مثبت می دهند، کشورهايی که رای ممتنع می دهند و عضو يا اعضايی که تهديد به وتو کرده اند. اين گزارش به نام دقيق اعضا و اين که چه موضعی دارند، اشاره ای نکرده است.

اين پيش نويس می گويد شايد يکی از پيشنهادها اين باشد که پيشنهاد فلسطين برای عضويت به عنوان عضو ناظر، در مجمع عمومی مطرح شده و به رای گذاشته شود.

فلسطين در حال حاضر همانند واتيکان به عنوان «يک نهاد ناظر» در سازمان ملل حضور دارد. پيشنهاد فرانسه اين است که وضعيت موجود ارتقا يابد و فلسطين به عنوان «کشور ناظر» در سازمان ملل مورد بررسی قرار گيرد.

ديپلمات های حاضر در شورای امنيت می گويند در جلسه ای که هفته گذشته برگزار شد، روسيه، چين، برزيل، لبنان و آفريقای جنوبی از پيشنهاد عضويت فلسطين حمايت کردند، آمريکا با آن مخالفت کرده و بريتانيا، فرانسه و کلمبيا گفتند به آن رای ممتنع خواهند داد.

انتظار می رود گابن و نيجريه از فلسطين حمايت کنند و شايد پرتغال و آلمان رای ممتنع اختيار کنند. مقامات بوسنی هم از موضع خود هنوز پرده برنداشته و موضع مشخص خود را اعلام نکرده اند.

آمريکا و اسرائيل می گويند تلاش فلسطين برای عضويت به عنوان کشور مستقل در سازمان ملل، برای دور زدن روند مذاکرات صلح خاورميانه است.

محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی گفته ابتدا بايد اسرائيل شهرک سازی را متوقف کند تا بتوان مذاکره کرد. اسرائيل اين درخواست را رد کرده است.

مقامات فلسطينی می گويند از آن جايی که راه های قبلی برای مذاکره با اسرائيل به جايی نرسيده، بايد راهی ديگر را در پيش گرفت و از همين رو درخواست عضويت در سازمان ملل به عنوان کشور مستقل را مطرح کرده اند.
XS
SM
MD
LG