لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

هشدار ژنرال آمریکایی در مورد تجهیز شبه نظامیان شیعه عراق از سوی ایران


ژنرال مارتین دمپسی
ژنرال مارتین دمپسی
ژنرال مارتين دمپسی روز سه شنبه در جلسه ای برابر کميته ای در سنای آمريکا گفت که ايران تجهيز شبه نظاميان شيعه در جنوب عراق را افزايش داده و تلاش می کند با تقويت شبه نظاميان شيعه، موقعيتی متزلزل مانند لبنان و آن چه در بيروت روی داد، برای عراق رقم زند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، ژنرال دمپسی که قرار است به عنوان جانشين مايک مولن، فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمريکا را عهده دار شود، به کميته سنای آمريکا گفت: «بر اساس منابع من در عراق، ايران به دنبال اين است که موقعيتی مانند بيروت در عراق به وجود بياورد و اين گونه نشان دهد که اين آن ها هستند که باعث اخراج نيروهای آمريکايی از عراق شده اند.»

ژنرال دمپسی به منابع خود و اين که چه کسانی در عراق اين احتمال را مطرح کرده اند، اشاره ای نکرد اما گفت برخی از اطلاعات به دست آمده توسط آژانس های اطلاعاتی آمريکا، اين احتمال را تاييد می کند.

اشاره ژنرال دمپسی به موقعيت مشابه بيروت در لبنان، مربوط به سال ۱۹۸۳ است که در جريان بمبگذاری در لبنان ۲۴۱ نيروی نظامی و خدماتی نیروی دریایی آمريکا در بيروت کشته شدند و پس از آن نیروهای آمريکایی، لبنان را ترک کردند.

از آقای دمپسی سوال شد که آيا ايران به عواقب ضربه سنگين زدن به آمريکا باخبر است؟ که وی در پاسخ گفت: «به نظر من اين قدر ساده فکر کردن که ما با وارد آمدن ضربه جمع کرده و خيلی راحت می رويم و هيچ گونه واکنشی نشان نمی دهيم، اشتباه محاسباتی سنگين و فاحشی است که آنها (ايران) ممکن است مرتکب شوند.»

آمريکا در حال حاضر حدود ۴۶ هزار نيروی نظامی در عراق دارد که قرار است تمامی آن ها تا پايان سال جاری ميلادی، از عراق خارج شوند. هرچند شماری از مقامات امنيتی آمريکا می گويند عراق فراتر از سال جاری ميلادی، هنوز هم به کمک نظامی و امنيتی آمريکا نياز دارد.

ژنرال دمپسی گفت اگر عراق چنين درخواستی مطرح کند، آمريکا در خروج خود از عراق و شمار نيروهايی که خارج می کند، تجديدنظر خواهد کرد.

ژنرال دمپسی به شماری از پرسش ها پاسخ داد که بخشی از آن درمورد کاهش بودجه نظامی در صورت تصويب کنگره خواهد بود. وی در پاسخ گفت که نيروهای نظامی تلاش می کنند با واقعيت های روز و بودجه جديد خود را تطبيق دهند. آقای دمپسی گفت:«دستگاه نظامی هم بايد در کاهش کسری بودجه مشارکت داشته باشد تا اعضای اين بخش از جامعه احساس انزوا از ديگران نداشته باشند.»

وی افزود که هدفش امنيت سايبری خواهد بود و آن را به شکل جدی دنبال خواهد کرد. ژنرال دمپسی همچنين از تصميم باراک اوباما برای کاهش نيروهای نظامی در افغانستان حمايت کرده است.

آدميرال مايک مولن پايان تابستان امسال بازنشسته شده و ژنرال دمپسی جايگزين او خواهد شد.

حملات تروريستی و ناامنی در عراق در هفته ها و ماه های گذشته روند رو به افزايش داشته است. در روز ۱۳ آبان بود که زيار رزيج، مدير ناحيه کُبيسه در استان الانبار که در ۱۲۰ کيلومتری غرب بغداد واقع است، بر اثر انفجار دو بمب کنارجاده‌ای که ماشين حامل وی را هدف گرفته‌بودند، به همراه راننده خودرو کشته شد.

دو مأمور پليس اين وزارتخانه در بغداد نيز همان روز بر اثر انفجار بمبی که به ماشين آن‌ها وصل شده بود زخمی شدند و همچنين به گفته پليس عراق، در اثر تيراندازی در ايست بازرسی نزديک به شهر فلوجه، در ۵۰ کيلومتری غرب بغداد نيز سه پليس مجروح شدند.

در نتيجه شدت خشونت ها در عراق، دبيرکل سازمان ملل در بيانيه‌ای نسبت به «اين اعمال خشونت‌آميز هولناک و غير قابل توجيه» ابراز «انزجار» کرد و از مردم عراق خواست تا «در رويارويی با اين خشونت‌های ظالمانه ثابت قدم» و در مقابل تعهدشان به ايجاد «آشتی ملی» متحد باشند.

ايران در روزهای گذشته درگير مبارزه نظامی با نيروهای شبه نظامی پژاک در مرز ايران و عراق است.
XS
SM
MD
LG