لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

فرمانده سپاه: آماده پاسخ دادن به هرگونه تهدید هستیم


محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته که همه آمادگی ها برای هرگونه تهدیدی را داریم و افزوده که «هرگونه برهم خوردن امنیت در تنگه هرمز، به عهده کشورهای متجاوز» است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده سپاه پاسداران روز دوشنبه گفت: «در شرایط فعلی که تهدیدهای دشمن به ویژه در زمینه ‌های اقتصادی، سیاسی و نفتی گسترش پیدا کرده باید آمادگی‌ های نظامی وجود داشته باشد.»

وی در خصوص برگزاری رزمایش های اخیر در جنوب ایران گفته است: « این رزمایش ها به دنبال تهدیدها و تجاوزهای کشور آمریکا به ویژه در زمینه تجاوز به کشورهای همسایه و منطقه صورت گرفته که برای جلوگیری از این تجاوزها همه آموزش‌ ها ارائه و همه تجربه ‌ها بازخوانی شده است.»

فرمانده سپاه پاسداران در مورد بروز هرگونه ناامنی در تنگه هرمز گفته است: «ما پاسدار امنیت تنگه هرمز هستیم و مسئولیت بر هم زدن این امنیت بر عهده کشورهای متجاوز خواهد بود.»

بحث امنیت تنگه هرمز از زمان گفته های محمدرضا رحیمی، معاون رییس جمهوری ایران مطرح شد که در زمان بحث های مقدماتی اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران، هشدار داده بود در صورت این کار، ایران تنگه هرمز را خواهد بست.

متعاقب آن بحث ها و واکنش های زیادی میان ایران و آمریکا مطرح شد. لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا تهدید کرد بستن تنگه هرمز یکی از خط قرمزهای آمریکاست و در صورتی که ایران دست به این کار بزند، با واکنش سریع ما روبرو خواهد شد.

احمد وحیدی، وزیر دفاع دولت جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرد ایران هیچ گاه قصد بستن تنگه هرمز را نداشته ولی در مورد هرگونه بروز تنش در منطقه، آمادگی لازم را دارد.

پيش ازیک ماه پیش پس از خروج يک ناو هواپیمابر آمريکايی«جان استینس» از خليج فارس، عطاء الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ايران، هشدار داد که ناوهای آمريکايی به منطقه باز نگردند.

مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم ايالات متحده در بحرين پیشتر گفته بود، که نيروی دريايی آمريکا، هم‌‌اکنون آمادگی هرگونه برخورد با ايران را دارد و خود را برای شرايط متفاوت آماده کرده است. وی ضمن اذعان به توانايی‌های نظامی ايران، تاکيد کرد که نيروی دريايی آمريکا «همين امروز» آمادگی دارد که به هرگونه تحرک ايران پاسخ دهد.

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران همچنین روز دوشنبه در مورد رزمایش دیگری که در کویر مرکزی ایران برگزار شده گفت: «دشمن توانایی کوچکترین تعرضی به خاک ایران را ندارد چه رسد به اینکه کویر مرکزی را مورد تعرض قرار دهد اما به هرحال استان های جنوبی کشورمان چون استان فارس، یزد، خوزستان، کرمان و هرمزگان عمق دفاعی استراتژیک ما در برابر دشمن محسوب می شوند.»

آمریکا و اسرائیل پیشتر در اظهارنظرهایی گفته بودند که گزینه اقدام نظامی علیه ایران را کنار نگذاشته اند با این حال واشینگتن می گوید در حال حاضر بر روی دیپلماسی متمرکز است. گزارش هایی از احتمال حمله اسرائیل به ایران در روزهای گذشته منتشر شده است.

غیر از نیروگاه اتمی بوشهر که در جنوب ایران جای دارد، دیگر تاسیسات اتمی ایران در مرکز کشور جای دارند. تاسیسات غنی سازی نطنز، تاسیسات اتمی اصفهان و سایت جدید فردو در نزدیکی قم، همه در مرکز ایران واقع شده اند.
XS
SM
MD
LG