لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

تحقیق دادگاه کیفری بین المللی درباره قذافی


لوییس مورنو اوکامپو
لوییس مورنو اوکامپو
لوییس مورنو اوکامپو، دادستان دادگاه کیفری بین المللی می گوید معمر قذافی، رهبر لیبی و افراد کلیدی و شاخص رژیم حاکم در مورد احتمال ارتکاب جنایت علیه بشریت، مورد تحقیق قرار می گیرند.

دادستان دادگاه کیفری بین المللی روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در لاهه در هلند گفت که مسئله حمله نیروهای نظامی و شبه نظامی به معترضان در جریان اعتراض های آرام و عاری از خشونت را بررسی می کند.

لوییس مورنو اوکامپو گفت: «شماری از افراد حقیقی را با مقامات رسمی و یا توافقی شناسایی کرده ایم که مقام ارشد هستند و توان صدور دستورات بر نیروهای نظامی و امنیتی را دارند. این افراد دستورهایی برای سرکوب شورش ها و ناآرامی هایی که بیش از دو هفته است در لیبی شروع شده، صادر کرده اند.»

وی افزود: «این افراد ( که قرار است مورد تحقیق قرار گیرند) در حلقه نزدیکان معمر قذافی هستند. از جمله چند تن از پسران معمر قذافی.» دادستان دادگاه کیفری بین المللی اعلام کرد: «هیچ گونه معافیت از بخشودگی و معافیت از مجازات در (مورد جرایم احتمالی ارتکابی) لیبی در کار نخواهد بود.»

دادستان دادگاه کیفری بین المللی همچنین فهرستی از رهبران لیبی و رییس مخافظت شخصی و دیگر سران نیروهای امنیتی خارجی، تهیه کرده است. وی حتی گفت که نیورهای معترض و مخالف هم مورد تحقیق و بازرسی قرار خواهند گرفت.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره از بنغازی در شرق لیبی که به تسخیر مخالفان درآمده، مردم در این شهر از این خبر احساس رضایت کرده و ابراز کردند که «بالاخره زمان حسابرسی برای این افراد (حاکمان) چه زمانی قرار است فرا برسد.»

گزارش این شبکه تلویزیونی می گوید ارسال این پیام که هر دو طرف مورد تحقیق و بازرسی قرار خواهند گرفت، باعث می شود مخالفان هم به فکر کنترل سلاح هایی باشند که به دست غیرنظامیان افتاده است.

لوییس مورنو اوکامپو گفت: «ما بی طرف هستیم و هر دو طرف (مخالفان و حاکمیت لیبی) را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

آسوشیتد پرس در گزارشی می گوید اقدام دفتر دادستان دادگاه کیفری بین المللی، برای فرستادن پیامی واضح به مقامات دولت لیبی است تا به آن هایی که هنوز به کشتار غیرنظامیان دست می زنند، هشدار دهد که کارهای آن ها بدون پاسخ نخواهد بود.

دادستان دادگاه کیفری بین المللی گفت: «در حال حاضر این اعلام فرصتی برای این افراد است: اگر افراد تحت رهبری آن ها دست به کشتار و جنایت و اعمال کیفری بزنند، مسئولیت کیفری و جنایی اعمال آن ها، به عهده رییس و رهبران آن ها است.»

آمارها از کشتار غیرنظامیان در لیبی متفاوت است. بان گی مون دبیرکل سازمان ملل گفت که فقط ممکن است در دو روز از درگیری ها، حدود یک هزار تن کشته شده باشند.

نيروهای حامی معمر قذافی روز چهارشنبه دو شهر واقع در شرق ليبی را که عمدتاً تحت کنترل مخالفان حکومت قرار گرفته، مورد حمله قرار دادند.

در همين حال مخالفان قذافی می‌گويند که اين حملات دفع شده‌اند و اين دو شهر همچنان در تصرف مخالفان هستند.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، نيروهای وفادار به حکومت ليبی روز چهارشنبه با تانک و تسليحات سنگين به شهر بندری بريقه که يکی از بنادر اصلی صادرات نفت ليبی به شمار می‌رود حمله کردند، اما به گفته ساکنين اين منطقه، مخالفان توانستند اين حملات را دفع و نيروهای حکومت قذافی را وادار به عقب‌نشينی کنند.

اين در حالی است که تلويزيون رسمی ليبی اعلام کرده است که بيش از ۵۰۰ وسيله نقليه ارتشی در اين عمليات شرکت داشتند و نيروهای قذافی همچنان کنترل فرودگاه و بندر بريقه را در دست گرفته‌اند.

تلويزيون رسمی ليبی همچنين افزوده است که ۱۴ نفر دیروز، چهارشنبه در اثر بمباران‌های بريقه جان باخته‌اند.

به گفته ساکنين بريقه نيز در اثر اين حملات و بمباران تعدادی زخمی شده‌اند، اما رقم مشخصی اعلام نشده است.

خبرگزاری رويترز نيز حملات حاميان قذافی را «تا حدی موفقيت‌آميز» ارزيابی کرده است، اما يکی از سخنگويان معترضان بريقه به اين خبرگزاری گفته است که معترضان اين حملات را دفع کرده‌اند.

مصطفی غريانی، سخنگوی يکی از ائتلاف‌های معترضان به نام «ائتلاف ۱۷ فوريه»، به رويترز گفت: «آن‌ها (حاميان قذافی) سعی کردند بريقه را بگيرند، اما شکست خوردند. شهر در دست انقلابيون است.»

همچنين به گزارش خبرگزاری فرانسه، هواپيما‌های جنگی حکومت ليبی دیروز چهارشنبه حملات هوايی به شهر اجدابيا، در ۴۰ کيلومتری بريقه، ترتيب دادند.

به گفته شاهدان عينی در اثر اين حملات دو نفر کشته‌ شدند، اما نيروهای حکومتی در نهايت موفق به تصرف اين شهر نشدند.
XS
SM
MD
LG