لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

چرا گفت‌وگوهای اتمی ایران در بن‌بست گرفتار شد


«کریستین ساینس مانیتور» در مطلبی به مذاکرات اخیر گروه پنج به علاوه یک با ایران در استانبول اشاره کرده و می گوید این مذاکرات به پیش شرط ها و خواسته ها و انتظارات محدود شد و در حالی پایان یافت که معلوم نیست گفت وگوهای دیگری در آینده در کار باشد.

اسکات پیترسون، نویسنده این مطلب نوشته است: «گفت وگوها زمانی متوقف شد که ایران با دو پیش شرط جلو آمد: ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد و حقش به رسمیت شناخته شود و شرط دوم: تمامی تحریم ها علیه ایران برداشته شود.»

گزارش شده که دیپلمات های حاضر در این مذاکرات چندین پیشنهاد مختلف به ایران ارائه کردند تا به آن ها فکر کرده و یا یکی از آن ها را لحاظ کند ولی هرچند گفت وگوها تا نیمه شب ادامه پیدا کرد، روز شنبه هیچ پیشرفتی حاصل نشده بود و مذاکرات به پایان رسیده اعلام شد.

کاترین اشتون که به نمایندگی از بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آمریکا و آلمان یا همان گروه پنج به علاوه یک با ایران مذاکره می کرد، در پایان مذاکرات ابراز «ناامیدی» کرد و گفت: «این نتیجه ای نبود که ما برای آن جلسه تشکیل دادیم.»

سعید جلیلی، مذاکره کننده ایران هم گفته ایران پیش شرط نگذاشته ولی ملزومات هرگونه مذاکره را مطرح کرده است.

تحلیلگران مسائل ایران پیشتر پیشنهاد کرده بودند ایران به بازرسی های بیشتر تن دهد و نشان دهد برنامه اتمی را فقط برای تولید برق دنبال می کند و با این کار، امکان حفظ غنی سازی در خاک خود را مورد چانه زنی قرار دهد.

اما دیپلمات ها گفتند ایران در استانبول با یک چرخه بسته از شرط ها و پیش شرط ها جلو آمد که حتی امکان بررسی هیچ راه حل و یا پیشنهاد دیگری مطرح نشد.

سختی افزایش قیمت ها در ایران

«بوستون گلوب» در مطلبی به افزایش قیمت ها پس از طرح حذف یارانه ها یا سوبسیدها در ایران پرداخته و می گوید ترسی که از واکنش مردم در برابر افزایش قیمت ها وجود داشت از بین نرفته و ممکن است سرباز کند.

این گزارش می گوید شاید خیلی از مردم رو به روش تطبیق زندگی با شرایط جدید آورده باشند ولی هنوز خیلی از هزینه ها اعلام نشده و پس از اعلام نرخ برق و گاز و دیگر هزینه ها، مشخص می شود که واکنش مردم چه خواهد بود.

«کیوان هریس» جامعه شناس در دانشگاه جان هاپکینز که به طور مرتب به ایران سفر می کند، گفته که به باور عموم مردم ایران، پول نفت باید به نفع همه مردم باشد در نتیجه با پرداخت سوبسیدها موافق هستند. اگر هم الان واکنشی نشان نمی دهند برای این است که پرداخت مستقیم سوبسیدها و یارانه ها، باعث شده کمی این واکنش عقب نشانده شود.

وی با اشاره به ارسال پول به بانک ها و نگه داشتن آن، گفته که این تاکتیک هوشمندانه ای است و خشم نهفته مردم را کمی ساکت می کند.

این گزارش می گوید رسانه های دولتی و رادیو و تلویزیون، فقط گزارش هایی را نشان می دهند که در آن گفته می شود پیش از حذف سوبسیدها مردم مصرف زیادی داشتند و خیلی از کالاها چون نان را به هدر می دادند ولی حالا با حذف یارانه ها، همه چیز بهتر شده است.

یک تاجر در تهران به بوستون گلوب گفته که طرح حذف یارانه ها برای یک کشاورز که چرخه زندگی ساده ای دارد، مفید است ولی برای صنایع کوچک، متوسط وبزرگ نه تنها درست طراحی نشده که به آن ها آسیب می رساند.

یک رانندگی تاکسی هم گفته مردم با افزایش قیمت ها کنار می آیند چرا که در زمان اعلام قطع سوبسیدها، هیچ کس در خیابان با ماشین خود رانندگی نمی کرد ولی دو هفته بعد، همه باز بیرون می آیند و ترافیک های تهران هیچ تغییری نکرده است.

استاکس نت و نماد پیروزی فرهنگ هکرها

«اسلیت» در مطلبی به جنبه های مختلف مهاجمان سایبری و نرم افزاری و یا هکرها اشاره کرده و نوشته هرچند هکرها با بخش منفی این قضیه معرفی می شوند، ولی پروژه ای مانند استاکس نت که به درون برنامه اتمی جمهوری اسلامی نفوذ کرده و آسیب هم رسانده است، از پیروزی های هکرها به حساب می آید.

این گزارش می گوید هنوز ابعاد واقعی این مسئله روشن نشده ولی گفته می شود استاکس نت کاری کرده که تمامی برنامه های اتمی جمهوری اسلامی به مدت دو سال به تعویق افتاده است.

یک کارشناس کامپیوتر و نرم افزار در آلمان گفته است: «ایرانی ها هنوز ابعاد پیچیدگی این ویروس را درک نکرده اند و امکان مقابله با ابعاد آن را هم ندارند.»

«رالف لانگنر» می گوید: «مشکل ایرانی ها در این است که باید تمامی کامپیوترهایی که در تماس با برنامه اتمی بوده را دور بیاندازند و از اول شروع کنند اما نمی توانند چنین کاری کنند. ضمن این که به شدت به شرکت های خارجی برای پروژه های خود نیاز دارند. چون نمی توانند تمام شبکه کامپیوتری برنامه اتمی را دور بیاندازند، خودشان مشغول گرداندن این ویروس در تمامی شبکه های کامپیوتری هستند که این مسئله را برای آن ها سخت تر می کند.»

این گزارش می گوید هنوز امکان تقابل نظامی و اتمی در منطقه خاورمیانه وجود دارد ولی چیزی که مهم است، این است که استاکس نت، حداقل برای دوسال آن را به تعویق انداخته است.
XS
SM
MD
LG