لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

خاتمی: در جريان يک انتخاب آزاد معلوم می شود مردم چه کسی را می خواهند


محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران
محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران
محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران در واکنش به گفته های احمد جنتی که گفته بود مردم اصلاح طلبان را نمی خواهند، گفت: «در جواب این مسئله که اين که اين روزها گفته می‌شود مردم چه کسی را بخواهند و چه کسی را نخواهند، باید گفت کسانی‌که مردم را قبول ندارند، حق ندارند درباره مردم و از زبان مردم صحبت کنند.»

به گزارش وبسايت کلمه، آقای خاتمی در ديدار با برخی از استادان دانشگاه و اعضای جامعه پزشکی گفت: « مردم متولی نمی‌خواهند، بگذاريد خود مردم در فضای امن و آزاد تصميم بگيرند و هر کس را که خواستند انتخاب کنند. در جريان يک انتخابات آزاد است که معلوم می شود مردم چه کسی را می خواهند و چه کسی را نمی خواهند.»

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان در واکنش به گفته های چندی پيش آقای خاتمی که شروطی را برای شرکت آينده اصلاح طلبان در انتخابات ذکر کرده بود، گفته بود: «بعضی هنوز اين را درست درک نکرده‌اند و می‌گويند اگر ما بخواهيم وارد شويم، شرايطی دارد. واقعا بايد گفت وقاحت حد و مرزی ندارد. مردم شما را قبول ندارند. چه کسی به شما رای می‌دهد؟»

آقای خاتمی پيشتر و در تشريح «کف خواسته‌های» اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته بود: «آزادی زندانيان و ايجاد فضای آزاد برای همه احزاب و گروه‌ها و رفع محدوديت‌های نا به جا، پايبندی همگان به خصوص مسئولان به قانون اساسی و اجرای همه جانبه و کامل آن به خصوص اهتمام به روح قانون اساسی و فراهم آوردن سازوکاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد.»

احمد جنتی پيتشر و در حمله ای ديگر به محمد خاتمی گفته بود: «اصلاً احتياجی به حضور اين ها (اصلاح طلبان) نيست. آنها خواب‌هايی می‌بينند که بی‌تعبير است و مردم قبولشان ندارند و بهتر اين است همانگونه که کنار کشيدند کنار بمانند و به کارهايشان پاسخ دهند.»

«مردم بايد حس کنند رای آن ها موثر است»

در گزارش وبسايت کلمه از ديدار آقای خاتمی که روز سه شنبه منتشر شده، به نقل از آقای خاتمی آمده است: «اگر فضا آزاد باشد و محدوديت‌ها رفع شود حرف و گرايش مردم معلوم می‌شود. اصلا اين محدوديت‌ها خود نشانه اين است که مردم را قبول ندارند.»

«راه برون‌رفت از بحران»

آقای خاتمی با تاکيد بر گفته های پيشين خود در مورد شروط شرکت در انتخابات گفته است: «اين که ما اين قدر به انتخابات و اهميت آن تاکيد می‌کنيم و می‌گوييم راه برون رفت از بحران اين است که ما بتوانيم به يک اجماعی برسيم که انتخابات به‌گونه‌ای برگزار شود که مردم احساس کنند رای‌شان موثر است و آزادانه می‌توانند رای بدهند و هر کسی را خواستند می‌توانند انتخاب کنند. و نه اين که راه‌ها بسته شود و فقط يک جريان و تفکر و سليقه امکان داشته باشد در عرصه باشد و ديگران همه محدود و يا حذف شوند. مسأله اين است.»

وی افزوده است: «مردم بايد بتوانند عادلانه زندگی کنند، عدالت فقط عدالت اقتصادی نيست. وجه مهم عدالت اين است که حق حاکميت مردم بر سرنوشت که خدا آن را به رسميت شناخته، در قانون اساسی آمده به‌رسميت شناخته شود و زمينه‌های آن فراهم شود.»

آقای خاتمی گفت: «کسانی که اين توهم را دارند که هرچه و هرکس خلاف سليقه آنان است بايد حذف شود و برای اين کار هر دروغ و فريب و تهمتی را جايز می‌شمرند اينجاست که جامعه با مشکل مواجه می‌شود.»

جريان تماميت خواه

آقای خاتمی در سخنان خود گفته که موضوع مهم، تقابل اصولگرايی با اصلاح طلبی نيست و مهم تر، جريانی است که تماميت خواهی می کند. وی افزود: «جريانی می‌خواهد همه امکانات را در کشور به دست بگيرد، دروغ می‌گويد، تهمت می‌زند، تحريف می‌کند حتی برای نهادهای جمهوری اسلامی ايران تعيين تکليف می‌کند که کی بايد بيايد کی بايد نيايد و می‌گويد آن جريانی که ما نمی‌پسنديم بايد حذف شود. ديگر محدود به اصلاح‌طلبان هم نيست بلکه بسياری از کسانی‌که در مملکت هستند و مشهور به اصول گرايی هستند ولی چون خردمند هستند و انصاف دارند آنها هم بايد حذف شوند.»

رييس جمهوری سابق ايران گفته است: «کسانی که دفاع از حقوق مردم، از آزادی و از اخلاق و حق انتخاب مردم و اين که به مردم ظلم نشود می‌کنند، متهم به انواع اتهامات عجيب و غريب و دروغ‌پردازی می‌شوند و کسانی‌که اين کار را می‌کنند امنيت کامل و مصونيت دارند و اين طرف حتی نمی‌تواند از خود دفاع کند و حتی ممنوع می‌شود از اينکه اسم و حرف آنها در جاهايی که خيلی هم محدود است برده شود.»

وی با اشاره به کسانی که به اسم حقوق و رای مردم حرف می زنند گفت: «آن ها چه کاره‌اند که بگويند مردم کی را می‌خواهند و کی را نمی‌خواهند. آن هم کسانی که ولو با حسن‌نيت بيشترين مقابله را با حق مردم کرده‌اند و محدوديت‌ها را ايجاد کرده‌اند و می‌کنند.»

به اشتباه خود اعتراف کنند

آقای خاتمی همچنين گفته است: «بايد در يک فضای آزاد و در مناظره، اشتباه‌کنندگان اين طرف و آن طرف به اشتباه خود اعتراف کنند. البته ممکن است همه اشتباه کنند ولی چگونه می‌توان گفت يک طرف که قصد خدمت به نظام و مردم داشته و کار کرده، گفته شود منحرف و خطاکاراست ولی آن طرفی که خيلی کارهای بدی کرده معصوم و مصون تلقی شود اين منصفانه نيست.»

وی افزود:«آيا حمله به کوی دانشگاه درست بود؟ آيا آنچه در کهريزک رخ داد درست بود؟ آيا برخوردهای کنونی با افراد و شخصيت‌ها درست است؟ فضا آزاد باشد جامعه قضاوت خوهد کرد چه کسانی اشتباه کرده‌اند و چه کسانی اشتباه نکرده‌اند ولی قضايا يک‌طرفه نباشد.»
XS
SM
MD
LG