لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

نخستین جلسه دادگاه متهم به کشتار در نروژ برگزار شد


متهم در حال خروج از دادگاه در نروژ
متهم در حال خروج از دادگاه در نروژ
آندرس برينگ بريويک، متهم کشتار و انفجار اخير نروژ در نخستين جلسه بازجويی خود گفته که هر چند حمله های روز جمعه گذشته را به تنهايی انجام داده ولی دستکم دو حلقه و يا گروه همدست دارد و برای نجات نروژ و اروپا، دست به این کار زده است. وی همچنين گفته بدون قبول اتهام خود، حاضر است مجازات حبس ابد را قبول کرده و تمام عمر خود را در زندان سپری کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای بريويک که روز دوشنبه در نخستين جلسه دادگاه خود همچنين گفته که «برای نجات نروژ و اروپا از دست مارکسيست ها و مسلمانان هايی که کوچ گروهی می کنند» دست به اين کار زده است.

پليس نروژ در حالی مشغول بررسی اين حادثه است که آمار تلفات که از پيش اعلام شده بود را هم تصحيح کرده و گفته در حادثه تيراندازی در ارودگاه جوانان ۶۸ تن کشته شده اند و تلفات انفجارهای ساختمان های دولتی که پيشتر هفت تن اعلام شده بود، به هشت تن افزايش يافته است.

در جريان جلسه دادگاه، پليس نروژ از قاضی درخواست کرد حکم بازداشت آقای بريويک برای هشت هفته را صادر کند و چهار هفته آن در انفرادی کامل و بدون هيچ گونه تماس و ملاقات باشد. قاضی اين درخواست را پذيرفته و اعلام کرد غير از وکيل او،هيچ کس حق تماس، ارسال نامه و ديدار با او را نخواهد داشت.

قاضی دادگاه اعلام کرد پليس بايد بتواند بدون هيچ گونه دخالت و يا مزاحمت از سوی متهم، تحقيقات خود را دنبال کرده و به پايان برساند.

دادستان نروژ می گويد به طور حتم افراد ديگری در اين پرونده دست داشته اند که بايد شناسايی شوند و متهم پرونده هم اعلام کرده با دستکم «دو دسته يا گروه يا حلقه» در تماس بوده است.

متهم پرونده پيشتر اعلام کرده بود همه اين کارها را به تنهايی کرده و شريک و يا همدستی نداشته است. وی طبق قوانين جزايی نروژ به «ارتکاب اعمال جنايی، کشتار و تروريسم، صدمه به جامعه، مردم و دولت و ايجاد ترس و هراس گسترده در ميان شهروندان» متهم شده است. آقای بريويک پس از شنيدن کيفرخواست اعلام کرد خود را مجرم نمی داند و اتهام ها را به گردن نمی گيرد.

قاضی پرونده همچنين دستور داده جريان دادگاه پشت درهای بسته برگزار شود چرا که «حضور عمومی متهم ممکن است به تحقيق پرونده و همچنين امنيت عمومی جامعه، صدمه بزند.»

گزارش رسانه های نروژ حاکی است در صورت برگزاری دادگاه در معرض مردم، ممکن است متهم آن را به فرصتی برای توجيه اعمال خود تبديل کند. از اين رو قاضی دادگاه از متهم خواسته متن دفاعی خود را به دادگاه عرضه کند.

متهم پرونده همچنين گفته که قصد نداشته تا آن جايی که می تواند آدم بکشد، که قصد داشته امکان و فرصت مناسبی برای باخت حزب کارگر، حزب حاکم نروژ ايجاد کند که به گفته او «نتوانسته جلوی روند مهاجرت به نروژ را بگيرد.» کمپ يا اردوگاهی که مورد حمله فرد مهاجم قرار گرفته، در مالکيت حزب کارگر نروژ بوده است.

در جريان حمله به اردوگاه جوانان حزب کارگر، جدای کشته های اين حمله، ۹۶ تن هم زخمی شده و آسيب ديده اند.

نخست وزير نروژ در گفت وگو با شبکه جهانی بی بی سی گفت که هرچند اين حمله ها سياست های امنيتی نروژ را تغيير خواهد داد، اما تاکيد کرد که نروژ، «کشور باز و دموکراتيک» خواهد ماند. وی همچنين گفت هيچ کشوری نمی تواند به طور کامل، خود را در مقابل اين گونه حوادث، مصون و امن نگه دارد.
XS
SM
MD
LG