لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

باراک اوباما برنامه کاهش کسر بودجه دولت آمريکا را اعلام کرد


باراک اوباما، رييس جمهوری ايالات متحده، روز دوشنبه برنامه خود برای کاهش کسری بودجه دولت آمريکا را اعلام کرد که در بخشی از آن ماليات های سنگين تر بر روی طبقه مرفه و ثروتمند جامعه در نظر گرفته شده است.

به گزارش رويترز، آقای اوباما در کاخ سفيد واشينگتن، برنامه ای را اعلام کرد که در آن حدود سه تريليون دلار در ده سال آينده صرفه جويی می شودو به گفته دولت آمريکا، بازار شغل و کاريابی را فعال کرده و درآمد دولت را هم افزايش می دهد.

نيمی از اين درآمد مالی اين طرح از افزايش ماليات است. نمايندگان جمهوريخواه کنگره آمريکا که اکثريت مجلس نمايندگان و اقليت مجلس سنا را در اختيار دارند، به سرعت به اين طرح واکنش نشان دادند. نمايندگان جمهوريخواه می گويند افزايش ماليات باعث «کاهش فرصت شغلی» می شود.

جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا گفت: «فشار آوردن بر بخشی از جامعه آمريکا و قرار دادن بخشی ديگر از جامعه آمريکا در برابر آن ها را نمی توان کار درستی دانست.»

آقای اوباما در نطق خود که به صورت زنده از شبکه های مختلف تلويزيونی پخش شد، اعلام کرد «اگر الان کاری انجام نشود، فشار و مسئوليت سنگين آن روی دوش نسل های آينده» خواهد افتاد.

باراک اوباما گفت: «وظيفه ماست که هرچه توان پرداخت آن را نداريم قطع کرده و کنار بگذاريم و توان خود را صرف آن کنيم که برای ما مهم است و اهميت دارد.»

در بخشی از طرح پيشنهادی باراک اوباما، صرفه جويی و قطع بودجه ۲۵۰ ميليارد دلاری در برنامه پوشش درمانی ذکر شده است. آقای اوباما هشدار داده هرگونه طرحی که از کنگره آمريکا بيرون بيايد و در آن هرگونه افزايش ماليات بر طبقه ثروتمند ذکر نشده باشد را وتو خواهد کرد.

طبق امور اداری، طرح پيشنهادی رييس جمهوری به کنگره آمريکا ارائه شده و پس از توافق و تلفيق نظرات مجلس نمايندگان و مجلس سنا، به رای گذاشته شده و برای تبديل شدن به قانون، به رييس جمهوری آمريکا ارائه می شود.

جان بينر، رييس مجلس نمايندگان آمريکا گفت: «اين دولت آمريکا نشان می دهد که اصرار دارد بر روی طبقه ای که ايجاد شغل می کند فشار بياورد ولی در مورد برنامه هايی مانند بيمه که در آن ولخرجی های بودجه می شود، سکوت اختيار کند. به همين دليل است که مجلس نمايندگان و رييس جهوری آمريکا به توافق با هم نمی رسند.»

ميچ مک کانل، رهبر اقليت جمهوريخواهان مجلس سنای آمريکا هم گفت: «رييس جمهوری آمريکا طرحی ارائه کرده که محتويات آن از تهديد به وتو و افزايش ماليات تشکيل شده که اين نسخه مناسبی برای بهبود اوضاع کاری و ايجاد اشتغال نيست.»

باراک اوباما تاکيد کرد طبقه ثروتمند جامعه هم بايد به صورت عادلانه در کاهش کسری بودجه دولت آمريکا حضور داشته باشد. وی افزود: « اين درست نيست که طبقه متوسط جامعه آمريکا، ماليات بيشتری از ميليونرها و ميلياردرها بدهند.»

آقای اوباما به طرح بافت اشاره کرده و گفت برای بهبود اوضاع بايد قانون ماليات اصلاح شود. «وارن بافت»، يکی از سرمايه داران ثروتمند آمريکايی است که چندی پيش گفته بود به عنوان يک سرمايه گذار ثروتمند، مالياتی که می پردازد کمتر از مالياتی است که کارکنان او و يا خدمتکار خانه اش می پردازد.

شماری از نمايندگان جمهوريخواه، طرح باراک اوباما را به «ابزار جنگ طبقاتی» تشبيه کرده و از آن انتقاد کرده اند. باراک اوباما با رد اين گونه انتقادها گفت: «اسم اين جنگ طبقاتی نيست و اسمش حساب و کتاب و منطق رياضی است.»

جمهوريخواهان که خواستار کاهش کسر بودجه ۱۴ تريليون دلاری دولت هستند، با افزايش معنی دار ماليات نيز مخالفت می‌کنند و می گويند هرگونه کاهش کسر بودجه، بايد بدون افزايش ماليات باشد.

در حال حاضر نرخ مالیاتی که طبقه میلیونرها در ایالات متحده می‌پردازند به نسبت نرخ مالیاتی طبقه متوسط، پایین‌تر است.
XS
SM
MD
LG