لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

سخنرانی اوباما درباره سیاست های آمریکا در خاورميانه


گزارش ها حاکی است در هفته جاری و با تمرکز کاخ سفيد واشينگتن بر مسائل خاورميانه و به ويژه صلح ميان اسرائيل واعراب، باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا با توجه به اعتراض های مردمی در کشورهای عربی، سياست های جديد در منطقه را اعلام خواهد کرد.

به گزارش شبکه تلويزيونی سی ان ان، سخنرانی باراک اوباما که قرار است روز پنجشنبه در وزارت خارجه آمريکا قرائت شود، به محورهای سياست آمريکا پس از کشته شدن اوسامه بن لادن، رهبر گروه تروريستی القاعده و نيز مناقشه اسرائيل و اعراب اختصاص خواهد داشت.

کاخ سفيد واشينگتن هفته گذشته اعلام کرده بود سخنرانی آقای اوباما، حاوی تمامی نکات مهم و مشخص در مورد سياست آمريکا در قبال اعتراض های مردمی در تونس و مصر و ادامه تلاش مردم خاورميانه و شمال آفريقا و جهان اسلام برای اصلاح امور سياسی و اقتصادی خواهد بود.

گزارش سی ان ان می گويد «پس از شکار اسامه بن لادن و با توجه به موج اعتراض های مردمی در کشورهای عربی و اسلامی، فرصت مناسبی برای آمريکا فراهم شده که بتواند عليه افراط گرايی اسلامی سياست های مناسبی به اجرا بگذارد.»

منابع دولتی می گويند سخنرانی آقای اوباما، روی تلاش مردم برای تعيين آينده خود و حق حکومت آن ها متمرکز خواهد بود و آمريکا با احترام و حمايتی که از حقوق بشر دارد، به آزادی تشکيلات و حقوق اساسی مردم احترام گذاشته و مدافع آن خواهد بود.

باراک اوباما همچنين به برخی کشورها از جمله سوريه و روند سرکوب های خشونت آميز حکومت بشار اسد اشاره خواهد کرد. همچنين گزارش شده که ممکن است تحريم هايی از سوی آمريکا عليه حاکمان سوريه و نيز شخص بشار اسد، به اجرا گذاشته شود.

اشاره به ارسال سلاح از سوی ايران به سوريه

گفته شده که در متن سخنرانی باراک اوباما، به ديگر کشورها از جمله بحرين و يمن اشاره می شود و انتقادها از عملکرد اين دو کشور هم مطرح خواهد شد. اوباما در اين سخنرانی خواهد گفت «اين که مردم خاورميانه به دنبال دموکراسی باشند و اعتراض کنند، خيلی بهتر است که دنباله روی القاعده و اسامه بن لادن باشند.»

مشاور امنيت ملی کاخ سفيد پيشتر گفته بود سخنرانی آقای اوباما، موضع متمرکز و مشخصی برای حمايت از بهار اعراب خواهد بود.

باراک اوباما در جريان اعتراض های مردمی در مصر و خواسته های مردم در ميدان تحرير قاهره برای خروج حسنی مبارک از قدرت، از مردم حمايت کرده و ترک قدرت از سوی حسنی مبارک را درخواست کرده و بر آن تاکيد کرده بود.

آمريکا هرچند در مورد ناآرامی ها و اعتراض ها در مصر، سوريه و ليبی واکنش جدی و موثر داشته و حتی قصد اعمال تحريم های بيشتر بر سران ليبی و مصر را دارد، ولی در مورد ناآرامی ها و اعتراض های بحرين، از واکنش کلامی بالاتر نرفته و واکنش جدی نسبت به سرکوب مردم نشان نداده است.

باراک اوباما پيشتر و در سال ۲۰۰۹ سخنرانی مهم و جامعی خطاب به کشورهای اسلامی در قاهره خطاب کرد که بازتاب مثبتی در کشورهای عربی و اسلامی داشت. با اين حال منتقدان می گويند سياست دولت باراک اوباما در قبال خاورميانه و کشورهای عربی و اسلامی يکدست و مشخص نبوده و هدف مشخصی را دنبال نکرده است.

باراک اوباما روز سه شنبه در کاخ سفید واشینگتن با ملک عبدالله، پادشاه اردن در کاخ سفید دیدار می کند.

جورج میچل، نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه به تازگی استعفا کرد.
XS
SM
MD
LG