لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

« توقيف ۲۹ تن ترياک در فرودگاه تهران»


یک محموله تریاک توقیف شده، عکس تزیینی است
یک محموله تریاک توقیف شده، عکس تزیینی است
گزارش ها حاکی است چند روز پيش محموله ای بزرگ ترياک به وزن ۲۹ تن در فرودگاه امام خمينی تهران توقيف شده است. در حالی که برخی منابع می گويند اين محموله به صورت قاچاق وارد کشور شده، ولی دیگر منابع از «قانونی بودن» ورود اين محموله خبر داده اند.

روزنامه جام جم روز دوشنبه گذشته در گزارشی نوشت که چند روز پيشتر از انتشار اين گزارش، ماموران مبارزه با مواد مخدر با همکاری پليس فرودگاه متوجه شدند يک هواپيمای اختصاصی از شهر بمبئی (مومبای) در هند بلند شده و قرار است در فرودگاه امام خمينی فرود بيايد.

اين گزارش می گويد اين محموله ترياک با نام يک شرکت دارويی ثبت شده و پس از ورود به تهران توقيف شده است. گفته شده محموله ياد شده از چين بارگيری شده و پس از انتقال به هند، با يک هواپيمای اختصاصی راهی ايران شده است.

گزارش ها از اعتبار مالی و هزينه خريد اين محموله حاکی است اين مواد توسط يکی از بانک‌های ايرانی و با گشايش اعتبار پرداخت شده است.

«هنوز هيچ شرکتی برای تحويل اين محموله مراجعه نکرده است»

خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا به نقل از حميد رضا حسين آبادی، رييس پليس مبارزه با مواد مخدر نيروی انتظامی در گزارشی ديگر گفت که «محموله ای حدود ۲۰ تن ترياک توسط يک شرکت خصوصی که در زمينه تهيه و توليد دارو فعال است، وارد کشور شده است.»

اين در حالی است که حتی رييس‌پليس مبارزه با مواد مخدر نيروی انتظامی به ايسنا گفته که «تاکنون ورود محموله مواد مخدر برای توليد دارو به کشور بی‌سابقه بوده است.» اين مقام انتظامی گفته تا پيش از اين از مواد مخدری که در جريان مبارزه با قاچاقچيان ضبط و توقيف شد، در اين امور مصرف داشته است.

آقای حسين آبادی همچنين گفته اين شرکت دارويی هنوز برای تحويل محموله خود مراجعه نکرده و در نتيجه الان تحقيقات ادامه دارد که چگونه اين مجوز برای چنين کالايی صادر شده است؟

جام جم در گزارش خود نوشته برخی منابع گفته اند که يک شرکت «قديمی و با سابقه» در امر داروسازی اين محموله را وارد کرده ولی به نام و مشخصات اين شرکت هيچ اشاره ای نکرده است.

محمدرضا شانه ساز، معاون دارويی وزارت بهداشت گفته مجوز برای اين شرکت با سابقه صادر شده است. وی همچنين گفته «کشفيات مواد مخدر در کشور برای امر داروسازی کافی نبوده در نتيجه اين محموله وارد شده است.»

آقای شانه ساز در پاسخ به پرسش جام جم گفته که واردات ترياک پيشتر هم صادر می شده و با مجوز و تحت نظارت صورت می گيرد. گزارشگر جام جم همچنين با بانکی که اعتبار برای خريد اين محموله با باز کرده، تماس گرفته و مسئول ياد شده هم آن را امری طبق مقررات و بر اساس درخواست وزارت بهداشت معرفی کرده است.

گفتنی است روزنامه خراسان هم در گزارشی به همين موضوع پرداخته ولی فراتر از گزارشی که در ايسنا منتشر شده، نرفته است.
XS
SM
MD
LG