لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

گفت و گوهای رایس با مقامات سعودی


انتظار می رود محور گفت و گو های امروز خانم رايس با رهبران سعودی، بیشتر به موضوع عراق و همچنين اختلافات بر سر برنامه اتمی ايران اختصاص داشته باشد.
انتظار می رود محور گفت و گو های امروز خانم رايس با رهبران سعودی، بیشتر به موضوع عراق و همچنين اختلافات بر سر برنامه اتمی ايران اختصاص داشته باشد.

کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا، در ادامه سفر به خاور ميانه روز سه شنبه وارد ریاض، پایتخت عربستان شد تا با مقامات سعودی ديدار و گفت و گو کند.


انتظار می رود محور گفت و گو های امروز خانم رايس با رهبران سعودی، بیشتر به عراق و همچنين اختلافات بر سر برنامه اتمی ايران اختصاص داشته باشد.


يک مقام رسمی عربستان سعودی، دوشنبه گذشته به خبرگزاری رويترزگفت: جمهوری اسلامی، از عربستان سعودی خواسته است، درفرو نشاندن تنش ها ميان جمهوری اسلامی و ايالات متحده امريکا پا در ميانی کند.


بنا بر اين گزارش، علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی و مذاکره کننده ايران در پرونده هسته ای، در ديدار اخير خود از عربستان سعودی، نامه ای را در ارتباط با اين در خواست، از سوی آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به ملک عبد الله، پادشاه عربستان سعودی، تسليم کرده است.


اين مقام سعودی که نخواسته است نام وی فاش شود،بدون ارايه جزیيات بيشتر گفته است که جمهوری اسلامی در اين نامه ازمقامات عربستان سعودی خواسته، پيام حسن نيت آنها به ايالات متحده ابلاغ شود.


اين خبر از سوی محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، تکذیب شد. وی دوشنبه شب، در مصاحبه با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ، خبر مبنی بر اينکه ايران خواستار ميانجيگری رياض ميان تهران و واشنگتن شده است را رد کرد.


يک مقام رسمی عربستان سعودی، به رويترزگفت: جمهوری اسلامی، از عربستان سعودی خواسته است، درفرو نشاندن تنش ها ميان جمهوری اسلامی و ايالات متحده امريکا پادر ميانی کند.


ايالات متحده ايران را متهم می کند که در حال پيشبرد يک برنامه مخفيانه ساخت سلاح هسته ای است و ايران همواره اين اتهام را رد کرده و می گويد برنامه هسته ای تنها در جهت تهيه انرژی است.


در ماه های اخير، نگرانی های امريکا و هم پيمانانش به خاطرنقش ايران در مسايل عراق و همچنين برنامه اتمی ايران افزايش يافته است.


جورج بوش، ریيس جمهور آمريکا، هفته گذشته و در جریان اعلام استراتژی تازه آمریکا در عراق، از نقش جمهوری اسلامی در عراق انتقاد کرد و گفت مصمم است به تحريکات ايران در نا ارامی های عراق پايان دهد.


سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان، انتظار دارد در جریان سفر کاندوليزا رايس، توضيح روشنی از استراتژی جديد آمریکا در قبال عراق ارايه کند.


عربستان سعودی که بزرگترين صادر کننده نفت جهان است، بيم از آن دارد که خروج نابهنگام نيروهای امريکايی از عراق، به افزايش نفوذ ايران و در نتيجه شدت گيری حملات شبه نظاميان شيعه عليه اقليت سنی در آن کشور منجر شود .


XS
SM
MD
LG