لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

کره جنوبی: عربستان و امارات قول داده اند کمبود نفت ما را جبران کنند


«باک جائه ون»، وزیر دارائی کره جنوبی روز دوشنبه گفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی قول داده اند در صورتی که ایران تصمیم بگیرد صادرات خود به کره جنوبی را قطع کرده و یا کاهش دهد، خلاء ایجاد شده را پر کنند و نفت مورد نیاز سئول را تامین کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دارائی کره جنوبی که برای دیدار با مقامات دولتی امارات متحده عربی در ابوظبی به سر می برد، روز دوشنبه گفت: «ما تعهد و قول لازم را دریافت کرده ایم و اگر به مسئله و یا مشکلی برخوردیم، برای تهیه نفت لازم خود مشکلی نخواهیم داشت.»

وی افزود در حال حاضر هیچ نوع کاهش یا کمبودی دیده نشده و نفت مورد نیاز کره جنوبی طبق روال گذشته تامین می شود.

به دنبال تحریم نفت ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا که قرار است از تابستان سال جاری به طور رسمی آغاز شود، تعدادی از واردکنندگان نفت ایران از جمله سریلانکا به دنبال جایگزینی برای نفت ایران می‌گردند.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد چین از آغاز سال جدید واردات نفت خود از ایران را کاهش داده‌است. این کاهش در ماه ژانویه (دی‌ماه) پنج درصد، در ماه فوریه (بهمن ماه) ۴۰ درصد و در ماه مارس (فروردین) واردات نفت چین از ایران ۴۵ درصد کاهش داشته‌است.

اتحادیه اروپا که مشتری ۱۸ درصد از نفت صادراتی ایران در سال ۲۰۱۱ بود، اعلام کرده است که از اول ماه ژوئیه، کمتر از دو ماه و نیم دیگر، واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد.

اخیرا خرید نفت ایران توسط اسپانیا، آلمان، یونان، بریتانیا و فرانسه نیز به خاطر تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران و مشکلات بانکی بر سر راه پرداخت پول به ایران متوقف شده ‌است.

از طرفی، طبق گزارش رویترز بر اساس آمارهای رسمی گمرکی، واردات نفت ایران توسط چین، ژاپن و کره جنوبی مجموعا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۲۲ درصد کاهش داشته‌ است.

آفریقای جنوبی که سال گذشته مشتری ۴ درصد از نفت صادراتی ایران بود، از اول ماه مارس واردات نفت از ایران را متوقف کرده و ترکیه، از اول ماه جاری، آوریل، از کاهش ۱۰ درصدی خرید نفت ایران، سالانه یک میلیون تن، خبر داد.

هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا در جريان سفر به هند از آن کشور خواست تا خريد نفت خام از ايران را کاهش داده و در مورد برنامه های هسته ای ايران به اعمال فشار به اين کشور ادامه دهد.

خانم کلينتون ضمن پذيرش اين نکته که هند برای کاهش واردات نفت از ايران گامهايی برداشته، افزود که دولت آمريکا خواستار گامهای بيشتری در اين زمينه است.
XS
SM
MD
LG