لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

وکیل دو آمریکایی زندانی در ایران: تا هفته آینده رای دادگاه اعلام می‌شود


شین باوئر (چپ) و جاش فتل (راست) دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران
شین باوئر (چپ) و جاش فتل (راست) دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران
وکیل شین باوئر و جاش فتل، دو آمریکایی که به اتهام «گذر غیرقانونی از مرز و جاسوسی» در ایران به زندان افتاده و تحت محاکمه هستند، به رادیو فردا گفت که تا یک هفته آینده، رای دادگاه موکلانش اعلام می‌شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرده که موکلانش به زودی از زندان آزاد شوند.

آقای شفیعی در گفت‌و‌گو با رادیو فردا گفت: «دادگاه انجام شد و من توانستم برای شین و جاش دفاع کاملی داشته باشم و در پایان قاضی اعلام کرده پرونده به پایان رسیده و آن را مختومه اعلام کرد.»

وی افزود: «با موکلانم هم در دادگاه ملاقات کردم که هر دو حال عمومی خوبی داشتند. ضمن اینکه قاضی اعلام کرد رای خود را در هفته آینده و به زودی اعلام خواهد کرد.»

مسعود شفیعی با ابراز به اینکه نمی‌توان حدس زد که نتیجه چه خواهد بود گفت: «سخت است بتوان در مورد پرونده قضایی پیش بینی کرد ولی ما امیدواریم این دو به زودی از زندان آزاد شوند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارشی نوشت این احتمال وجود دارد که با فرا رسیدن ماه رمضان که در ایران معمولا و به لحاظ سنتی، احکام عفو و آزادی از زندان در این ماه صادر می‌شود، امکان به پایان رسیدن پرونده آزادی شین باوئر و جاش فتل فراهم شود.

آسوشیتدپرس همچنین به نقل از وکیل پرونده افزوده که امیدوار است در صورتی که حتی موکلانش متهم شوند، مجازات آنها معادل زندانی باشد که تاکنون گذرانده‌اند.

سارا شورد، جاش فتال، و شین باوئر، ژوییه سال ۲۰۰۹ یعنی تقریبا دو سال پیش هنگام گشتن در منطقه کردستان عراق با اتهام عبور از مرز توسط پلیس مرزی ایران دستگیر شدند.

پس از آن مقامات جمهوری اسلامی با آزادی موقت سارا شورد با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری و با پادرمیانی عمان موافقت کردند، اما دو نفر دیگر همچنان در حبس به سر می‌برند.

سارا شورد، نامزد شین باوئر، اواخر خردادماه در گفت‌وگویی با تلویزیون بی‌بی‌سی از «آزار و اذیت» جاش فتال و شین باوئر در زندان اوین پیش از آزادی خود خبر داد.

سارا شورد همچنین پیشتر در گفت‌و‌گو با روزنامه نیویورک تایمز و درباره جزییات سفر این سه تن به کردستان عراق گفته بود: «سفر ما به کردستان عراق یک فرصت برای فرار از گرمای تابستان در سوریه بود. در‌‌ همان زمان چند نفر از اهالی محل به آنها توصیه کردند که به دیدن آبشار "احمد آوا" بروند. در مسیر حرکت، آنها با پیشمرگان کردستان عراق هم روبه‌رو شدیم ولی هیچگاه نشانه‌ای از خطر و یا حساس بودن اوضاع منطقه ندیدیم.»

به گفته خانم شورد، در روز اول کوهپیمایی آنها با طی مسیر در یک کوره‌راه از آبشار «احمد آوا» عبور کردند. بعد از ظهر ناگهان یک سرباز در روی صخره‌ای مشرف به مسیر حرکت آنها پدیدار شد و با علامت و اشاره به آ‌ها گفت که به حرکت خود در‌‌ همان کوره‌راه ادامه دهند. حدود ۵۰۰ متر بعد بدون دیدن هیچ علامتی که خط مرزی را نشان دهد سرباز دیگری که در کنار یک سرپناه سنگی ایستاده بود به آنها علامت داد که به سمت وی حرکت کنند.

سارا شورد می‌گوید پس از این به فاصله چند ثانیه تعداد بیشتری از نیروهای مرزی پدیدار شده و مرتب کلمه «مشکلی نداره» را به زبان فارسی تکرار می‌کردند. این مرزبانان راه فرار آنها را مسدود کرده و به تقاضای آنان برای بازگشت به خاک عراق توجهی نمی‌کردند. ۴ روز بعد و پس از چند مورد جابجایی آنها از زندان اوین در تهران سر درآوردند.

شمار زیادی از شخصیت‌های بین المللی چون نوآم چامسکی، زبان‌شناس آمریکایی و محمدعلی کلی، از تهران خواسته‌اند این دو شهروند آمریکایی را از زندان آزاد کند.
XS
SM
MD
LG