لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

دبيرکل سازمان ملل: تمامی افراد مسئول کشتار در ليبی باید محاکمه شوند


بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه و در يک کنفرانس خبری گفت که تمامی اقدامات برای توقف کشتار در ليبی و جلوگيری از هرگونه خشونت عليه شهروندان اين کشور در دستور کار قرار دارد و دنبال می شود. وی افزود: پرونده کشتار در ليبی بررسی خواهد شد و تمامی افراد مسوول بايد در دادگاه محاکمه شوند.

به گزارش شبکه تلويزيونی بی بی سی از نيويورک، بان گی مون که در نيويورک با پرسش های جدی خبرنگاران در مورد ناتوانی سازمان ملل در مورد توقف کشتار در ليبی روبرو شده بود، اطمينان داد که نمايندگانی را راهی منطقه می کند و از هر اقدامی که شورای امنيت تصويب کند، حمايت خواهد کرد.

يکی از خبرنگاران از دبيرکل سازمان ملل پرسيد که با توجه به اين که نتيجه کار شورای امنيت در روز سه شنبه فقط يک قطعنامه بوده، چه انتظاری می توان داشت و گفت وگوی ۴۰ دقيقه ای بان گی مون با معمر قذافی چه نتيجه ای داشته است؟ دبيرکل سازمان ملل بار ديگر تکرار کرد که برخی اقدامات در دست بررسی است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا هم روز چهارشنبه هرگونه خونریزی در لیبی را به شدت محکوم کرد و گفت نه تنها هیلاری کلینتون را راهی ژنو می کند تا گفت وگوهای لازم را دنبال کند، که تیم امنیتی او در حال بررسی تمام گزینه های لازم برای توقف خشونت در لیبی هستند.

آقای اوباما گفت که مسئله لیبی دیگر مسئله این کشور نیست و کشتار مردم غیرنظامی، مسئله جامعه جهانی است و جهان باید با یک صدای واحد سخن بگوید و نشان دهد دولت ها باید مسئول اعمال خود باشند.

هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا هم روز چهارشنبه و در يک کنفرانس خبری مشترک با وزير خارجه جديد برزيل بار ديگر به شدت خشونت های ليبی را محکوم کرد و خواستار توقف هرگونه اقدام خشونت بار عليه شهروندان ليبی شد.
اين در حالی است که در اتحاديه اروپا، نيکولا سرکوزی رييس جمهوری فرانسه از اتحاديه اروپا درخواست کرده ليبی را مورد تحريم قرار دهند. ليبی از سال ۲۰۰۵، شش سال پيش که از فهرست تحريم های بين المللی خارج شده، پذيرای سرمايه گذاران اروپايی از جمله شرکت توتال فرانسه، انی ايتاليا، رويال داچ شل از هلند و بريتانيا و شرکت هايی از ترکيه بوده است.

گزارش ها حاکی است بيشترين سرمايه گذاری متوجه ايتاليا است که در صنايع نفتی ليبی سرمايه گذاری زيادی کرده و از اين بابت خسارت هايی را متحمل می شود. شرکت تاو از ترکيه، پيمانکار ساخت فرودگاه در طرابلس است و رييس اين شرکت به بی بی سی گفت که کارکنان خود را از ليبی خارج کرده و به پروژه های پيمانکاری که در تونس دارند، منتقل کرده است.

آلمان و فنلاند هم پيشتر تقاضای تحريم ليبی و افراد نزديک به معمر قذافی را مطرح کرده بودند که با مخالفت ايتاليا، قبرس و مالت روبرو شده است.

رويترز گزارش داده که درگيری در ميان شرق و غرب ليبی ادامه دارد و بنغازی در دست مخالفان است و طرابلس هم در وضعيت نامتعادل و ناپايداری قرار دارد. بی بی سی نوشته شماری از افرادی که از آن ها به عنوان ارتش ليبی ياد می شود، مزدورهايی هستند که برای مدت متمادی معمر قذافی آن ها را به عضويت ارتش خود درآورده که از ديگر کشورهای آفريقايی مثل کنگو و چاد وارد شده اند و اصليت ليبيايی ندارند.

در گزارش رويترز آمده که بنغازی به عنوان مهد بروز ناآرامی ها در ليبی، امروز در جشن و سرور بوده و مردم از اين که توانسته اند شهر را از دست نظاميان آزاد کنند، ابراز خوشحالی کرده اند. اين گزار ش می گويد مخالفان تلاش می کنند حرکت اعتراضی خود را به سمت غرب ليبی هم ادامه دهند.

کاخ سفيد واشينگتن می گويد باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا خشونت ها عليه شهروندان ليبی را محکوم کرده و حتی ممکن است از اعمال تحريم ها عليه اين کشور حمايت کند.

پروزای های کمکی زيادی راهی طرابلس شده تا تخليه شهروندان خارجی از ليبی را انجام دهند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی خبر داد اسرائيل هم به رغم اين که اجازه بازگشت پناهندگان فلسطينی به اسرائيل را نمی دهد، اجازه داده ۳۰۰ تن از شهروندان فلسطينی که در ليبی به سر می بردند به کرانه باختری بازگردند.

اخبار ليبی در حالی دنبال می شود که در عربستان سعودی، پادشاه اين کشور در ميان مردم حاضر شده و مقادير زيادی پول نقد به شهروندان اين کشور اعطا کرده است. عبدالله پادشاه عربستان که برای درمان در خارج از کشور به سر می برد، در يک جلسه عمومی ظاهر شده و درصد مزايای اجتماعی برای مردم را هم بالا برده است. گزارش ها حاکی است پادشاهی عربستان نگران است که مبادا فقدان آزادی های سياسی و اجتماعی و درصد بيکاری، باعث بروز ناآرامی در اين کشور شود.
XS
SM
MD
LG