لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

درخواست اوباما از چین برای فشار بر کره شمالی


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در کره جنوبی گفت که روز دوشنبه با هوجین تائو، نخست وزیر چین دیدار دارد و از پکن خواهد خواست فشار بیشتری به کره شمالی وارد کند و در حمایت از سیاست‌های پیشگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، سختگیرانه‌تر عمل کند.

باراک اوباما که برای شرکت در کنفرانس دو روزه «امنیت اتمی بین المللی» در کره جنوبی به سر می برد، روز یکشنبه از منطقه غیرنظامی میان کره شمالی و کره جنوبی بازدید کرد و گفت که چین باید جدی تر برخورد کند.

آقای اوباما گفت: «همان طور که کره شمالی اگر واقعا می‌خواهد دست به کار شود، باید کاری تازه و نو انجام دهد تا نشان دهد سیاست‌هایش را تغییر داده و به سمت راه درست می‌رود.»

رییس جمهوری آمریکا در سئول و در کنفرانس خبری مشترک با لی میونگ باک، رییس جمهوری کره جنوبی گفت: «چین در گفت‌و‌گو با کره شمالی باید نشان دهد سیاستی که در چند دهه گذشته به کار گرفته‌اند، پاسخگو نبوده و تغییر رفتار بنیادین و اساسی در پی نداشته است.»

سفر رییس جمهوری آمریکا به کره جنوبی در حالی انجام شد که پیونگ یانگ اعلام کرد برنامه دارد ماه آینده، ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کند. آمریکا گفته کره شمالی این ماهواره را برای تقویت موشک‌های دوربرد خود به فضا می‌فرستد.

«کیم جونگ اون» رهبر جدید کره شمالی در تقاضایی از واشینگتن خواسته بود در مقابل تعلیق غنی سازی، کمک‌های غذایی به این کشور بفرستد و آمریکا با آن موافقت کرده بود. این گزارش می‌گوید پرتاب ماهواره از سوی کره شمالی ممکن است به توافق قبلی، آسیب بزند و انجام آن را با مشکل روبرو کند.

باراک اوباما به کره شمالی هشدار داد ممکن است با پرتاب ماهواره جدید، نه تنها موافقت‌های قبلی باطل شود، که تحریم‌های بیشتری علیه پیونگ یانگ اعمال شود.

رییس جمهوری آمریکا گفت: «هر بار که پرونده کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده، نتیجه آن انزوای بیشتر آن‌ها و تشدید تحریم‌های بین المللی بوده است. این بار هم ممکن است همین کار انجام شود و آن‌ها (کره شمالی) باید بدانند که پاداشی برای رفتار بد در کار نیست.»

قرار است رهبران نزدیک به ۵۰ کشور جهان در این نشست هسته‌ای که روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته در کره جنوبی برگزار می‌شود، شرکت کنند.

کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرد به نقشه خود برای پرتاب ماهواره ادامه می‌دهد و زمینه‌های آمادگی برای ساخت سکوی پرتاب را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG