لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

ویکی لیکس: بانک پرتغالی و تلاش برای فعالیت در ایران


روزنامه اسپانیایی «ال پاییس» با استناد به اسناد محرمانه دیپلماتیک آمریکا که ویکی لیکس در اختیارش گذاشته، گزارش داد که یک بانک پرتغالی در صدد سرمایه گذاری در ایران بوده و به واشینگتن پیشنهاد داده بود که در ازای کسب مجوز برای فعالیت در تهران، به آمریکا اطلاعاتی درباره ی فعالیت های مالی ایران خواهد داد. گزارشی که بانک «بی سی پی میلنیوم»، طی بیانیه ای آن را تکذیب کرده است.

طبق گزارشی که روز یکشنبه این هفته، روزنامه «ال پاییس» منتشر کرد، یکی از اسناد محرمانه فاش شده توسط ویکی لیکس نشان می دهد که بزرگ ترین بانک پرتغالی با نام «بی سی پی میلنیوم»، به آمریکا پیشنهاد داده بود که در صورت کسب مجوز برای فعالیت در ایران، درباره فعالیت های مالی تهران به واشینگتن گزارش خواهد داد.

این گزارش محرمانه از سفارت آمریکا در لیسبون حاکی می گوید حتی مقام های این بانک پرتغالی به تهران سفر کرده اند. «بی سی پی» علاقمند به سرمایه گذاری و فعالیت در ایران بوده اما از واکنش آمریکا به این موضوع نیز بیمناک بوده است. این گزارش می افزاید که رییس بانک «بی سی پی»، «کارلوس سنتوس» این موضوع و پیشنهاد همکاری اطلاعاتی با واشینگتن را با دیپلمات های آمریکایی در میان گذاشته بوده و مقام های ارشد پرتغال نیز از این موضوع اطلاع داشته اند.

بانک «بی سی پی میلنیوم» این اتهامات را رد کرده است. در بیانیه ای که این بانک منتشر کرده و نسخه ای از آن در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، این بانک می گوید که سفر مسئولان این بانک به تهران به دعوت سفیر جمهوری اسلامی در لیسبون انجام شده و در این سفر هیئت مدیره بانک «بی سی پی» با وزیر اقتصاد و دارایی ایران نیز دیدار کرده و مذاکراتی نیز با برخی از بانک های ایرانی انجام داده است.

این بیانیه می افزاید که مقام های «بی سی پی» این تحرکات را به بانک مرکزی پرتغال اطلاع داده بودند و هیچ مقام پرتغالی دیگری را در جریان این سفر و جزییات آن قرار نداده بودند. «بی سی پی» در واکنش به اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس گفت که پس از بررسی احتمال همکاری با ایران و در میان گذاشتن آن با همتایان اروپایی و آمریکایی، و بنا بر تحریم های اعمال شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد بر تهران، این بانک تصمیم به لغو همکاری و فعالیت در تهران می گیرد و این موضوع را به اطلاع سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیسبون نیز رسانده است.

«بی سی پی میلینیوم» در پایان بیانیه خود می افزاید که این بانک از رفتار رسانه های خارجی که در رسانه های خود پرتغال نیز منعکس شده تعجب می کند چرا که این بانک تلاش می کرده تا در راستای منافع تجاری کشورش، و با توجه به محدودیت هایی که متوجه ایران است، عمل کند.

این بیانیه به اتهام پیشنهاد این بانک برای تامین اطلاعاتی واشینگتن در قبال صدور مجوز فعالیت در تهران اشاره ای نکرده و روابط عمومی «بی سی پی» نیز از توضیحات بیشتر در این زمینه به رادیو فردا خودداری کردند. سفارت آمریکا در لیسبون نیز آن طور که خبرگزاری آلمان گزارش داده از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده و تنها موضع کلی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر بی مسئولیتی ویکی لیکس در انتشار این اسناد را مطرح کرده و افزوده که این اسناد اولیه و ناقص بوده و نشانگر سیاست خارجی آمریکا نیست.

گزارش ها حاکی است جناح چپ پرتغال اعلام کرده که این موضوع را در پارلمان این کشور مطرح خواهد کرد. پرتغال، با ظهور بحران مالی در منطقه یورو، و بحران در یونان و ایرلند، از جمله کشورهایی است که به اجرای سیاست های سخت برای مقابله با بحران مالی، دست زده است.
XS
SM
MD
LG