لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

سفر تاريخی بوش به آلبانی، و موضوع استقلال کوزوو


جورج بوش بعد از ملاقات با سالی بريشا، نخست وزير آلبانی در تيرانا، به خبرنگاران گفت هر گونه مذاکره ای درباره مساله کوزوو، نمی تواند گفت و گويی بی پايان باشد.


آقای بوش گفت که پيشنهادی که نيکولاس سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه در نشست سران جی هشت در آلمان ارايه داد، در صورتی کارساز است که به تشکيل حاکميت ملی منجر بشود.


در نشست هفته گذشته سران هشت کشور صنعتی جهان، فرانسه پيشنهاد کرد که موضوع استقلال کوزوو شش ماه عقب بيفتد تا بتوان رضايت روسيه را، که از مخالفان استقلال اين منطقه است، جلب کرد.


روسيه مدعی است که مساله استقلال کوزوو می تواند نمونه خطرناکی برای تمامی سرزمين های جدا شده در سراسر جهان باشد. اين درحالی است که صربستان هم مخالف جدی استقلال کوزوو، که قلب اين کشور تاريخی به نظر می رسد، است.


آخرين نظرسنجی انجام شده نشان می دهد که ۶۱ درصد از مردم آلبانی، آمريکا را بهترين حامی منافع کشورشان می دانند

با وجود مخالفت های جدی روسيه و صربستان، آقای بوش عقيده دارد که آنچه در نهايت مورد تاييد دولت آمريکا قرار می گيرد، استقلال کوزوو است.


رييس جمهوری آمريکا در سخنان خود در آلبانی گفت:« آنچه برای مردم کووزوو دانستن اش اهميت دارد اين است که آمريکا و آلبانی به طور قاطع از استقلال آنها حمايت می کنند.»


جورج بوش از رهبران آلبانی خواسته است که تا زمان تصميم شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره سرنوشت کوزوو، ارتباط خود را با مردم آلبانی تبار کوزوو حفظ کنند و از خشونت بپرهيزند.

در طرح کاربردی سازمان ملل، که در ماه آوريل ارايه شد، کوزوو تمامی امکانات و اختيارات يک کشور مستقل از جمله، پرچم، سرود ملی، دولت محلی و حق پيوستن به سازمان های بين المللی را کسب می کند.


استقبالی کاملا متقاوت


جورج بوش اولين رييس جمهوری تاريخ آمريکا است که از آلبانی تنها کشور مسلمان اروپا بازديد می کند.
آقای بوش پيش از سفر هشت ساعته خود به اين کشور کوچک و فقير اروپايی، در ايتاليا با رومانو پرودی، نخست وزير ايتاليا ديدار کرد. رييس جمهوری آمريکا، پس از اين ديدار، بار ديگر خواستار اجرای طرح سازمان ملل در مورد کوزوو شد.


مردم آلبانی از سفر رييس جمهوری آمريکا به کشورشان بسيار هيجان زده شدند. اين کشور از هفته ها قبل در انتظار ورود جورج بوش بود، استقبال گرم و متفاوتی را از رييس جمهوری آمريکا به عمل آورد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، برخلاف سفرهای قبلی جورج بوش که در ميان موج گسترده اعتراضات مردمی و گروه های مخالف با جنگ انجام شد، هزاران نفر از مردم اين کشور در ميدان اصلی شهر تيرانا جمع شده بودند تا جورج بوش و لارا بوش، بانوی اول آمريکا را از نزديک ببينند.


اشتياق مردم آلبانی از اشتياق ورود رييس جمهوری آمريکا، ساعت ها قبل از به زمين نشستن هواپيمای حامل جورج بوش در ميدان به انتظار او نشسته بودند و با خود پرچم های اين کشور را حمل می کردند.


در تمامی خيابانهای تيرانا، پوسترهای آقای بوش و پلاکاردهايی که روی آن پيام «آلبانی به پرزيدنت بوش خوشامد می گويد» نوشته شده بود، به چشم می خورد

همچنين در تمامی خيابانهای تيرانا، پوسترهای آقای بوش و پلاکاردهايی که روی آن پيام «آلبانی به پرزيدنت بوش خوشامد می گويد» نوشته شده بود، به چشم می خورد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سالی بريشا، نخست وزير آلبانی در يک کنفرانس خبری پيش از مراسم استقبال رسمی از جورج بوش گفت که بازديد آقای بوش از اين کشور، از نظر دولت و تمامی آلبانی تبارها رويدادی تاريخی است.


آخرين نظرسنجی انجام شده نشان می دهد که ۶۱ درصد از مردم آلبانی، آمريکا را بهترين حامی منافع کشورشان می دانند.


علت اين علاقه، به سال ۱۹۹۰ برمی گردد، وقتی که آمريکا، در جنگ با کمونيسم از نيروهای دموکراتيک حمايت کرد.


در سال های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ که همزمان با بحران کوزوو بود، ايالات متحده رهبری نيروهای ناتو را به عهده داشت. در آن زمان صرب ها به رهبری اسلوبودان ميلوسويچ به کشتار آلبانی تبار های کوزوو دست زده بودند که با بمباران مواضع نيروهای صرب توسط نيروهای ناتو، صرب ها وادار به پايان جنگ شدند.
چهار سال پيش که نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به عراق حمله کردند، آلبانی که داوطلب عضويت در اتحاديه اروپا بود، با حمايت از ايالات متحده، اين کشور را نجات بخش قاره خواند.


آلبانی اعلام کرد که مداخله آمريکا در جنگ جهانی دوم، به سلطه نازيسم در اين قاره پايان داد. اين اظهارات خشم بسياری از کشورهای اروپايی را برانگيخت.


اين کشور، به هنگام جنگ آمريکا با عراق، در حرکتی نمادين گروهی کوچک متشکل از ۱۲۰ سرباز را به عراق اعزام کرد.


اين حمايت ها آشکارا نشان می دهد که آلبانی تمايل دارد زیر چتر حمایت ايالات متحده آمریکا قرار گيرد. اين کشور برای پيوستن به پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو و همچنين اتحاديه اروپا، تمايل زيادی نشان می دهد.


روسيه از مخالفان جدی گسترش ناتو به ويژه در کشورهای اروپای شرقی است. توسعه ناتو در بالکان، برای روسيه رضايت بخش ارزيابی نمی شود. کارشناسان عقيده دارند که کرملين بيشتر به دور نگه داشتن همسايگان خود از جمله اوکراين و گرجستان از اتحاد با غربی ها تمايل دارد.


از شواهد پيداست که اتحاديه اروپا به اين زودی ها، با تقاضای آلبانی برای پيوستن به اين اتحاديه رسيدگی نمی کند.


در ژانويه امسال بلغارستان و رومانی به اتحاديه اروپا پيوستند اما به نظر می رسد که اتحاديه اروپا اين طرح را درباره کشورهای فقيری چون ترکيه، آلبانی و اوکراين متوقف کند.


اين اتحاديه نمی خواهد که ساير کشورهای ثروتمند قاره را مجبور به هزينه ميلياردها يورو برای همطراز کردن اقتصاد اين کشورها با استاندارد های غربی کند.


XS
SM
MD
LG