لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

شکست مخالفان لوکاشنکو در انتخابات بلاروس


حدود هشتصد تن از مخالفان دولت بلا روس اقدام به راه پیمایی در مینسک کرده اند.(عکس: AFP)
حدود هشتصد تن از مخالفان دولت بلا روس اقدام به راه پیمایی در مینسک کرده اند.(عکس: AFP)

دبير کميسيون مرکزی انتخابات بلاروس روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس نتايج نهايی انتخابات روز يکشنبه اين کشور هيچيک از نامزدهای مخالف دولت پيروز نشده اند.


به گزارش خبرگزاری « رويترز»، نيکلای لازوويک گفت: هيچيک از ۷۸ نامزد مخالف دولت به پارلمان راه پيدا نکرده اند. پارلمان بلاروس ۱۱۰ کرسی دارد.


در عين حال، بر اساس آمار اعلام شده، حدود ۷۵ درصد افراد واجد شرايط رای دادن، در انتخابات روز يکشنبه شرکت کرده اند.


اتحاديه اروپا گفته است که در صورت سالم برگزار شدن انتخابات، تصميم به کاهش يا لغو تحريم ها عليه مينسک خواهد گرفت.

در همين حال، صدها تن از حاميان گروه های مخالف الکساندر لوکاشنکو، رييس جمهوری بلاروس، در شهر مينسک در اعتراض به نتايج انتخابات راه پيمايی کردند و از کشورهای غربی خواستند که نتايج انتخابات را به رسميت نشناسند.


تظاهرکنندگان پرچم اتحاديه اروپا و پلاکاردهايی حمل می کردند که بر روی آنها نوشته شده بود: « نه به انتخابات غيرعادلانه.»


در اين ميان، رويداد نامنتظره آن بود که هيچ مامور پليسی در تظاهرات ۸۰۰ مخالف دولت حضور نداشت.


در اين ارتباط، قرار است که ناظران «سازمان امنيت و همکاری اروپا» گزارش خود در مورد انتخابات را در ساعت سه بعدازظهر به وقت بلاروس اعلام کنند.


در اين ميان، آقای لوکاشنکو که آمريکا او را آخرين «ديکتاتور اروپا» ناميده ، اميدوار است که اين انتخابات به بهبود مناسباتش با غرب کمک کند.


در همين ارتباط ، وی که در ۱۴ سال گذشته به خاطر زير پا گذاشتن حقوق اساسی مردم، مانند آزادی بيان، مورد انتقاد قرار می گرفت، اخيرا اقدام به آزادی زندانيان سياسی و تسهيل وضعيت برای فعاليت مخالفان کرده است.


رييس جمهوری بلا روس در مورد انتخابات پارلمانی روز يکشنبه در اين کشور گفته است: اگر انتخابات به خوبی برگزار شود، غرب، دولت بلاروس را به رسميت خواهد شناخت.


اشاره وی به اعمال محدوديت هايی است که کشورهای غربی بر بلاروس اعمال کرده اند.


يکی از اين محدوديت ها، ممنوعيت مسافرت آقای لوکاشنکو به آمريکا و کشورهای اتحاديه اروپا بوده است که پس از انتخابات بحث برانگيز سال ۲۰۰۶ ميلادی برقرار شد.


در همين حال، غرب که روابطش با روسيه به خاطر درگيری های ماه اوت با گرجستان سرد شده است، به الکساندر لوکاشنکو اعلام کرده که نزديکی غرب با بلاروس ممکن است.


در همين ارتباط، اتحاديه اروپا پیشتر گفته بود که در صورت سالم برگزار شدن انتخابات، تصميم به کاهش يا لغو تحريم ها عليه مينسک خواهد گرفت.


روز يکشنبه، سرگی کالياکين، دبير کل حزب کمونيست بلاروس، به خبرنگاران گفت که گزارشگران اين حزب گفته اند که هيچ اقدام خلاف قانونی در انتخابات انجام نگرفته است.


XS
SM
MD
LG