لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

اطلاعات ۱۵۰ هزار ایرانی در بانک اطلاعاتی ارتش آمریکا


عکس تزیینی:epa
عکس تزیینی:epa

روزنامه« واشینگتن پست» در گزارشی از یکی از گذرگاه های مرزی ایران و عراق؛ زرباتيه، نوشت: مسافران ايرانی که قصد ورود به کشور همسايه را دارند، بايد پيش از بازرسی گذرنامه های خود توسط مأموران مرزی عراقی، در کنار کانکس سفيد رنگ کوچکی به انتظار بايستند تا مأموران آمريکايی از آنها عکس بگيرند و اثر انگشت و عنبیّه چشم آنها را اسکن کنند.


حامد علوی، ۲۷ ساله که برای زيارت عازم عراق است، به خبرنگار روزنامه « واشينگتن پست» مي گويد: « اين کار خوبی نيست. آيا خود مردم آمريکا اين رفتارها را مي پسندند؟ اين کارها باعث تأسفه!»


مرز زُرباتيه، يکی از شلوغ ترين نقاط مرزی عراق است؛ جايی شلوغ و پر رفت و آمد. همه جا گرد و خاک.


به نوشته این روزنامه، کاميون های ايرانی که مجاز به ورود به خاک عراق نيستند، در ساعات اوليه صبح در پارکينگ نقطه مرزی در خاک ايران توقف و بار خود را به کاميون های عراقی منتقل مي کنند.


از سال گذشته، پس از آنکه مقامات آمريکايی، حکومت ايران را به تجهيز، آموزش و کمک مالی به شبه نظاميان عراقی متهم کردند، مرز ايران در اولویّت بازرسی قرار گرفت.

هر روز در اين نقطه مرزی، صدها زائر که عمدتاً زوّار شيعی شهرهای نجف و کربلا هستند، در اين محل جمع مي شوند. آنهايی که سالخورده هستند، روی چرخ دستي ها و در کنار تلّی از چمدان ها جا به جا مي شوند.


تنها مردانی که در سن و سال مناسب برای حمل سلاح هستند، به نوبت وارد کانکس ها مي شوند.


سربازهای آمريکايی پشت لپ تاپ های خود نشسته اند. بر روی يونيفورم هر يک از آنها، نشان يک خفاش است، يعنی اينکه اين فرد، متخصص نرم افزار جمع آوری اطلاعات زيست سنجی است.


کار عکاسی و گرفتن اسکن، چند دقيقه طول مي کشد. بعضی وقت ها در صورت لزوم با نرم افزار شناسايی چهره، اسکن دومی هم از فرد گرفته مي شود.


اطلاعات زيست سنجی، شامل عکس و تصاوير اسکن شده از اثر انگشت و چشم، در پايگاه اطلاعاتی ذخيره مي شود.


از سال گذشته، پس از آنکه مقامات آمريکايی، حکومت ايران را به تجهيز، آموزش و کمک مالی به شبه نظاميان عراقی متهم کردند، مرز ايران در اولویّت بازرسی قرار گرفت. حکومت ايران هميشه اينگونه اتهامات را مردود دانسته است.


در گزارش واشينگتن پست همچنين آمده است: از زمانی که اين کار در مرز ايران آغاز شده، تاکنون اطلاعات مربوط به ۱۵۰ هزار نفر در بانک اطلاعاتی ثبت شده است. اطلاعات زيست سنجی در مورد عراقی ها و خارجي هايی که در پايگاه های آمريکا در عراق کار مي کنند، علاوه بر کسانی که توسط نيروهای آمريکايی بازداشت و بازجويی شده اند، در همين بانک اطلاعاتی گردآوری مي شود.


اگرچه مرزهای عراق همچنان نفوذ پذيراست، اما مقامات آمريکايی مي گويند اقدامات جديد آنها باعث اُفت شديد حوادث خشونت بار در عراق شده است، چون قاچاقچيان و ستيزه جويان مجبور هستند از راه های دورافتاده و خطرناک وارد اين کشور شوند.


نمونه های مشابه حس گرهای زمينی که در اين نقطه مرزی نصب شده، در مرزهای جنوب غربی آمريکا برای جلوگيری از ورود مهاجران غيرقانونی و قاچاقچيان از خاک مکزيک نيز نصب شده است.


مقامات آمريکايی مي گويند سيستم های نظارتی جديد را در فرودگاه های عراق نيز نصب خواهند کرد. در ماه جاری ميلادی اعلام شد که خطوط هواپيمايی ايران سه پروازدر هفته از تهران به بغداد خواهد داشت.


XS
SM
MD
LG