لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

تولیدکنندگان مرغ خواستار تشکیل کمیته بحران شدند


اعضای هیات رئیسه چهار اتحادیه و انجمن سراسری تولید مرغ و تخم مرغ ایران در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری،‌معاون اول رئیس جمهور،‌ با بحرانی توصیف کردن صنعت طیور،‌ خواستار تشکیل کمیته بحران شده‌اند.
به نوشته سایت خبرآنلاین،‌ در این نامه هشدار داده شده است که به دلیل افزایش قیمتِ نهاده، امکان حذف گله‌های مولد مرغ و توقف تولید مرغ و تخم مرغ در ایران وجود دارد.
زنگ خطر در مورد وقوع بحران در صنعت مرغ ایران از حدود دو سال پیش به صدا درآمده است.

به نوشته سایت خبرآنلاین،‌ حدود یک ماه پیش، حسن مهربانی، دبیر انجمن جوجه یک روزه کشور در یک برنامه تلویزیونی از احتمال افزایش قیمت مرغ تا هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان خبر داده بود. در حال حاضر،‌ قیمت هر کیلوگرم مرغ بیش از شش هزار تومان است.
به نوشته خبرآنلاین،‌ اعضای هیات رئیسه چهار اتحادیه و انجمن سراسری تولید مرغ و تخم مرغ ایران در نامه خود به معاون اول حسن روحانی از افزایش شدید قیمت ذرت و کنجاله و کمبود شدید این محصولات در بازار انتقاد کرده‌اند.
اعضای هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه،‌ انجمن صنایع طیور،‌ اتحادیه میهن و اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نوشته‌اند که به نظر می‌رسد که ذخایر موجود ذرت و کنجاله به پایان رسیده و گشایشی هم در ترخیص کالاهای موجود در بنادر به علت روشن نبودن تکلیف نرخ ارز حاصل نشده است.
این در حالی است که گزارش خبرگزاری ایسنا در حدود دو هفته پیش حاکی از آن بود که به دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، ارز مرجع کالاهای اساسی تا پایان سال تامین می‌شود.
به نوشته خبرآنلاین،‌ اعضای هیات رئیسه چهار اتحادیه و انجمن سراسری تولید مرغ و تخم مرغ ایران به مشکلات دیگری مانند انجام نشدن ثبت سفارش در ۱۰ هفته اخیر اشاره کرده و نوشته‌اند که مسئولان تاکنون هیچ ترتیب اثری به پیگیری‌ها نداده‌اند.
آنان اعلام کرده‌اند که اگر دولت به وعده خود در مورد رفع مشکل ارزی مربوط به واردات نهاده عمل کند امکان رفع مشکل صنعت طیور وجود دارد.
حدود دو هفته پیش،‌ به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ حسن رادمرد، معاون تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت مرغ گرم در بازار گفته بود که قیمت مرغ مدیریت می‌‌شود و به دلیل آنکه قرار شده نهاد‌ه‌های دام و طیور با ارز مرجع وارد شوند قیمت مرغ به هیچ وجه نباید افزایش پیدا کند.
این در شرایطی است که خبرگزاری فارس چند روز پیش در گزارشی نوشت:‌ اخیرا بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای نرخ ارز مرجع را از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۷۷ تومان تغییر داد.
بر اساس این گزارش،‌ واردکنندگان خوراک طیور معتقدند مفهوم این تغییر آن است که قیمت تمام شده محصولات وارداتی دو برابر شده است.
XS
SM
MD
LG