لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

انتشار گزارش های متناقض در مورد دلايل غرق شدن کشتی «کوشا يک»


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
همزمان با ادامه گمانه زنی ها و گزارش های متفاوت در مورد دلايل غرق شدن کشتی «کوشا يک» در خلیج فارس، سخنگوی کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه خبر داد که اين حادثه در کميسيون یاد شده بررسی خواهد شد.

کشتی یاد شده روز پنجشنبه در منطقه عسلويه در مدت چهار دقيقه غرق شد و بر اساس گزارش ها، از ۷۳ سرنشين آن، شش نفر کشته و هفت نفر ناپديد شده اند.

برخی گزارش ها نيز حاکی از احتمال کشته شدن اين هفت نفر است.

عماد حسينی، سخنگوی کميسيون انرژی مجلس، به خبرگزاری ايلنا گفت: جزئياتی از اين اتفاق در دست نيست اما طبق اخبار رسيده گفته می‌شود اين کشتی حامل تجهيزات فاز ۱۲ پارس جنوبی بوده است.

او با اشاره به بررسی غرق شدن کشتی «کوشا يک» در کميسيون انرژی مجلس افزود: نتيجه بررسی‌های کميسيون پس از نهايی شدن اعلام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون از عوامل مختلفی همچون حمل بيش از حد استاندارد کالا و تجهيزات، بدی آب و هوا، وقوع توفان و نقص فنی کشتی به عنوان دلايل وقوع اين حادثه ياد شده است.

مسئولان شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی ايران معتقدند چون حادثه در خليج فارس به وقوع پيوسته و وقوع توفان دير گزارش شده است، پس سازمان بنادر و دريانوردی بايد پاسخگوی اين حادثه باشد. اين شرکت، مسئول مستقيم پروژه و کارفرمای کشتی «کوشا يک» بوده است.

اما مسئولان سازمان بنادر و دريانوردی می گويند از ساعت ها قبل نسبت به وقوع توفان در خليج فارس به تمامی شناورها از جمله کشتی «کوشا يک» هشدار داده شده است و مسئولان شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی ايران بايد پاسخگوی اين حادثه باشند.

پيش از اين نيز ریيس تعميرات زير آب شرکت ملی نفت فلات قاره ايران با اعلام اينکه کشتی «کوشا يک» به دليل توفانی بودن دريا غرق شد، گفت: مخزن اين کشتی که ماموريت اش، کيسه گذاری زير خطوط لوله تازه تاسيس فاز ۱۲ پارس جنوبی بود، به دليل توفان جدا شد و به سمت پاشنه کشتی برخورد کرد.

او اضافه کرد: مقدار زيادی سيمان در پاشنه کشتی وجود داشت که با اضافه شدن مخزن اکسيژن و ورود آب به قسمت موتور، تعادل کشتی به هم خورد و به صورت عمودی غرق شد.

سايت «خبرآنلاين» در روايتی ديگر نوشت که علت غرق شدن کوشا يک، بارگيری بيش از ظرفيت و توفانی بودن خليج فارس نبوده است.

خبرآنلاين با اشاره به اينکه در اجرای طرح ها در منطقه پارس جنوبی، کيفيت فدای سرعت شده است، از مسئولان نفتی ايران خواست تا به فکر بها دادن به قوانين در مناطق عملياتی باشند.

در اين ميان، خبرگزاری ايرنا به نقل از يک کارشناس حوزه دريا و مطلع از وضعيت شناورهای دريايی، علت غرق شدن کشتی کوشا يک در آب های خليج فارس را از رده خارج بودن آن اعلام کرد.

اين کارشناس که به نام او اشاره نشده است، گفت: اين شناور قديمی و از رده خارج، متعلق به بخش خصوصی و در اجاره شرکت نفت و گاز پارس بوده است.

وی علت غرق شدن اين شناور در آب های خليج فارس را از کارافتادن موتور به دليل عدم سرويس دهی مناسب و قديمی بودن آن و حمل بار بيش از حد عنوان کرد و افزود: نگهداری اين نوع شناورها در ايران با ضعف مديريتی همراه است.

اين کارشناس حمل زياد سيمان و سنگين شدن شناور به دليل از رده خارج بودن آن را از دلايل عمده غرق شدن اين شناور و از دست رفتن ۱٣ تن از کارکنان آن عنوان کرد.

در اين ميان، خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: مسئولان از توفان سهمگين در آب های خليج فارس به عنوان متهم رديف اول حادثه غرق شدن کشتی کوشا يک و کشته شدن ۱۳ نفر از خدمه اين شناور ياد می کنند و در عين حال، اين پرسش را مطرح کرد که واقعا «بهداشت، ايمنی و محيط زيست» در سياست‌ گذاری‌های کلان مديران ارشد وزارت نفت جايگاهی دارد؟

اين خبرگزاری به وقوع بيش از ۵۰ حادثه کوچک و بزرگ در صنايع مختلف نفت، گاز و پتروشيمی، کشته و زخمی شدن نزديک به ۱۰۰ نفر از کارکنان اين صنايع، تحميل خسارت‌های سنگين مالی و کاهش اعتبار جهانی صنعت نفت ايران به عنوان بزرگترين دارنده ذخاير هيدروکربوری جهان اشاره کرد و نوشت: ايمنی در استراتژيک ترين صنعت کشور در خواب سنگين زمستانی به سر می برد.

بر اساس اين گزارش، پس از گذشت ۷۲ ساعت از وقوع اين حادثه تلخ، رستم قاسمی، وزير نفت، و احمد قلعه بانی، مديرعامل شرکت ملی نفت ايران، به عنوان مديران ارشد اين مجموعه حتی زحمت صدور دستور انتشار يک بيانيه تسليت را هم به خود نداده اند.
XS
SM
MD
LG