لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

تجمع ۲۰۰ راننده شرکت واحد در مقابل شورای شهر تهران


تجمع روز سه‌شنبه رانندگان شرکت واحد؛ عکس از وبسایت اتحادیه آزاد کارگران ایران
تجمع روز سه‌شنبه رانندگان شرکت واحد؛ عکس از وبسایت اتحادیه آزاد کارگران ایران
حدود ۲۰۰ راننده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه صبح روز سه شنبه در مقابل ساختمان شورای شهر، در خيابان بهشت تهران تجمع کردند.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، رانندگان شرکت واحد به آنچه تبعيض در ارائه مزايای شغلی ميان پرسنل اين مجموعه و رانندگان ناميدند، ‌معترض بودند.
اين رانندگان علاوه بر اينکه خواستار همسان‌سازی دستمزد‌ها ميان تمامی پرسنل شهرداری بودند، به «مبلغ اندک» برخی حقوق جنبی از جمله حق خوار و بار و مسکن نيز اعتراض داشتند.
همچنين به گزارش سايت اتحاد،‌ متعلق به اتحاديه آزاد کارگران ايران،‌ اين تجمع در حالی صورت گرفت که از ابتدای سال ۱۳۸۸،‌ ده درصد به عنوان حق جذب به حقوق تمامی پرسنل شهرداری تهران و ديگر زير مجموعه‌های اين شهرداری از قبيل سازمان آتش نشانی افزوده شد، اما شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه آن را به اجرا در نياورد.
بر اساس اين گزارش،‌ کارگران اين شرکت از طريق نامه‌نگاری، جمع آوری طومار اعتراضی و ارائه آن به مسئولان شرکت واحد و شهرداری تهران از اواخر سال ۱۳۹۰ به بعد،‌ خواستار رفع تبعيض از خود شدند، اما مسئولان شهرداری و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پاسخی به اين اعتراض و درخواست ندادند.
بر اساس گزارش‌ها، تجمع معترضان بعد از ظهر روز سه شنبه پس از قول مديران شهرداری برای تحقق خواسته‌های آنان پايان يافت.
اين نخستين اعتراض صنفی رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نيست.
حدود هفت سال پيش از اين دو اعتصاب از سوی رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در روزهای چهارم دی و هشتم بهمن سال ۱۳۸۴ در بخش‌هايی از تهران انجام شده بود؛‌ اعتصاب‌هايی که سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبو رانی تهران و حومه مبتکر آن بود و خواست هايی رفاهی برای کارگران و رانندگان داشت.
سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بيش از ۴۰ سال قبل تاسيس شد، اما بعد از انقلاب توسط دولت منحل و شورای اسلامی کار جايگزين آن شد.
با اين همه،‌ اين سنديکا حدود هشت سال پيش توسط کارگران اين شرکت دوباره آغاز به کار کرد و بعد از مدتی نيز به عضويت رسمی فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل درآمد.
دو اعتصاب چهارم دی و هشتم بهمن سال ۱۳۸۴در شرايطی برگزار شد که دهها تن از رانندگان و شماری از اعضای خانواده‌های آنان پيش از آغاز اعتصاب بازداشت شدند.
در سال ۱۳۸۴محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، با حضور در بين کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به آنان قول داد که خواسته‌های صنفی شان،‌ مانند طبقه‌بندی مشاغل، افزايش حقوق‌ها و دادن شير و کيک و لباس اضافی، برآورده می‌شود و بازداشت شدگان نيز آزاد خواهند شد. پس از اين وعده‌ها، رانندگان به سر کار خود بازگشتند.
در اين ميان،‌به گزارش خبرگزاری‌های رسمی،‌ کارگران در مناطقی از ايران در ماه‌های اخیر در اعتراض به مشکلات صنفی خود دست به اعتراض يا تجمع زده‌اند. این اعتراض‌ها و تجمع‌ها به موازات پرداخت نشدن حقوق کارگران برای چندین ماه یا اخراج کارگران صورت گرفته است.
برای نمونه به گزارش خبرگزاری ايلنا،‌ حدود ۶۰ تن از رانندگان سازمان اتوبوسرانی شيراز چند روز پیش با حضور در مقابل شورای شهر شيراز، به رعايت نشدن حداقل حقوق ومزايا و عنوان شغلی در پرداخت حق بيمه و همچنين تحقق نيافتن وعده رييس جمهور درباره تبديل وضعيت قرارداد نيروهای شرکتی اعتراض کردند. بر اساس اين گزارش،‌ قرار شده است که مشکلات اين رانندگان حل شود.
همچنين ‌به گزارش خبرگزاری ايلنا،‌ ۱۰۰ تن از کارگران کارخانه قند اهواز همراه با خانواده‌هايشان حدود دو هفته پيش در مقابل استانداری خوزستان در شهر اهواز تجمع و به اجرا نشدن وعده‌های مسئولان برای حل مشکلات اعتراض کردند.
آنان نسبت به قطع خدمات بيمه کارگرانی که بعضا دارای بيش از ۲۰ سال سابقه کار هستند، و همچنين صادر نشدن دفترچه جديد بيمه درمانی اعتراض کردند.
بر اساس اين گزارش،‌ مسئولان وعده‌های تازه‌ای در زمينه حل مشکلات کارگران دادند.
XS
SM
MD
LG