لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

پایان اولین گرنداسلم سال ۲۰۱۶ با قهرمانی جوکوویچ


نوواک جوکوویچ تنیس‌باز صربستانی ضمن دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در مسابقات ملبورن، ششمین عنوان نخست در این رقابت‌ها را رقم زد و برای یازدهمین بار، یادبود قهرمانی گرنداسلم را به خانه برد.

جوکوویچ ۲۸ ساله که مدت‌هاست مهارناپذیر به نظر می‌رسد، در دیدار نهایی رویاروی اندی ماری ایستاد. تنیس‌باز اسکاتلندی برای پنجمین بار به فینال ملبورن می‌رسید و مانند تمام دوره‌های قبلی، باز هم از کسب عنوان برتر بازماند.

ماری نسبت به جوکوویچ برای صعود به فینال، رقبایی با رتبه‌های پایین‌تر در رنکینگ جهانی را پیش رو داشت، با این حال با مشقت فراوان به روز پایانی رسید. یک پیروزی سخت در برابر ژائو سوسا از پرتغال در دور سوم و مبارزه‌ای نفسگیر مقابل رائونیچ کانادایی در نیمه نهایی، از اقبال کمتر او در مبارزه نهایی خبر می‌داد.

مهم‌ترین حریف ماری تا فینال، دیوید فرر اسپانیایی بخت شماره ۸ مسابقات بود. در حالی که جوکوویچ با نیشیکوری شماره ۷ و راجر فدرر سرسخت شماره ۳ بازی کرده بود.

جوکوویچ با یک روز استراحت بیشتر نسبت به ماری پا به فینال گذاشت و ۳-۰ حریف خود را مغلوب کرد. او در ست اول خیلی راحت، ست دوم سخت و در ست سوم هم خیلی سخت به پیروزی رسید! از مجموع شش جام ملبورن، این دومین فینالی بود که «نوله» بدون واگذاری ست، به برتری رسید.

ناکام بزرگ مسابقات، رافائل نادال بود که در همان دور نخست مغلوب هموطنش فرناندو ورداسکو شد. فرداسکو در گام بعدی به دودی سلا، از اسرائیل، باخت تا روند شگفتی‌سازی خود را تکمیل کند.

جالب اینکه سلا نیز بلافاصله به کوزنتسوف از روسیه باخت، کوزنتسوف مغلوب مونفیلس فرانسوی شد، مونفیلس به رائونیچ باخت، رائونیچ به ماری و سرانجام ماری هم در برابر جوکوویچ تسلیم شد! یعنی بخش پنجم جدول که با سرگروهی نادال آغاز می شد، مانند دومینو تا فینال پیش رفت و هرکسی که برد، بلافاصله باخت.

مسابقات انفرادی زنان، شگفتی بیشتری داشت و با شگفتی نیز به پایان رسید. آنجلیک کربر از آلمان توانست سرینا ویلیامز بانوی شماره یک تنیس جهان را برخلاف پیش‌بینی‌ها، از فتح مسابقات باز دارد. کاری که پیشتر روبرتا وینچی ایتالیایی در فینال یواس اوپن انجام داده بود.

ویلیامز ۳۴ ساله برای صعود به واپسین رقابت، هم شاراپووا را برده بود و هم رادونسکای لهستانی را، اما از برداشتن موفقیت‌آمیز گام آخر بازماند.

کربر در نیمه نهایی با برتری مقابل ویکتوریا آزارنکا کار بزرگی صورت داده بود. او سرانجام نیز پس از تصاحب نخستین عنوان خود در گرنداسلم، به وعده‌ای که داده بود عمل کرد و در شهر ملبورن داخل رودخانه یارا شیرجه زد!

در این مسابقات گرچه اندی ماری موفق به قهرمانی نشد اما برادرش جیمی به اتفاق برونو سوارز برزیلی فاتح مسابقات دو نفره شد. حذف برادران برایان از آمریکا در دور سوم که پرافتخارترین تیم دوبل جهان هستند، مهم‌ترین شگفتی رقابت‌های دو نفره مردان بود.

در دو نفره زنان، باز هم زوج موفق مارتینا هینگیس سوئیسی و سانیا میرزا از هندوستان حرف اول را زدند. آنها در فینال با تیمی از جمهوری چک مواجه شدند و ۲-۰ بر لوسی هرادچکا و آندریا هلاواچکووا چیره شدند.

در مسابقات مختلط، برونو سوارز برزیلی به اتفاق النا وسنینا از روسیه اول شد. سوارز ۳۳ ساله این مسابقات را با دو قهرمانی به اتمام رساند.

الیور آندرسون ۱۷ ساله از استرالیا در حالی موفق به کسب عنوان قهرمانی مسابقات پسران شد که با وایلدکارت در مسابقات حضور داشت. ورا لاپکو از بلاروس هم به جام قهرمانی مسابقات دختران دست یافت.

در مسابقات پیشکسوتان که به صورت دو نفره برگزار شد، منصور بهرامی تنیس‌باز ایرانی-فرانسوی مانند اغلب‌بازی‌های گرنداسلم دعوت شده بود و به اتفاق گای فورژه از فرانسه بازی کرد. عنوان قهرمانی این رقابت‌ها نصیب یوناس بیورکمن و توماس یوهانسن از سوئد شد.

XS
SM
MD
LG