لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

«تردید» وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد مذاکرات آتی خود با اسرائیل


خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه سیزدهم اسفند گزارش داده است، وزیران خارجه اتحادیه اروپا در آخرین نشست خود در مورد انجام مذاکرات با اسرائیل دچار تردید شدند.

قرار بود گفت‌وگوهای جدید میان اتحادیه اروپا با دولت اسرائیل در آینده‌ای نزدیک در «سطوح بالای سیاسی» انجام شود.

اما به نوشته آسوشیتدپرس، تحقق این مذاکرات نظر به سیاست اسرائیل در تداوم ساخت و سازها در کرانه باختری و روشن نبودن وجود گزینه راهکار دو کشور با تردید روبه‌رو شده است.

رسانه‌های اسرائیل پیشتر از روز ۲۸ فوریه، دهم اسفند، برای آغاز گفت‌وگوها میان دولت بنیامین نتانیاهو با مقام‌های بلندپایه اتحادیه اروپا خبر داده بودند.

اما یک دیپلمات اروپایی تعیین تاریخ معین برای آغاز مذاکرات با اسرائیل را رد کرد و با بیان اینکه «تعلیقی» صورت نگرفته، به آسوشیتدپرس گفت «موضوع همچنان در جریان است».

به گزارش این خبرگزاری، وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه نهم اسفند در بروکسل، ابراز «نگرانی» کردند که در حالی که آمریکا از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ از راهکار دو کشور حمایت نکرده، اسرائیل نیز از تعهد پیشین به این راهکار دور شود.

آسوشیتدپرس به نقل از «دیپلمات‌های بلندپایه» اتحادیه اروپا، بدون ذکر نام آنها، نوشته است اتحادیه اروپا باید در قبال اسرائیل «صریح باشد».

یکی از این دیپلمات‌ها گفته است، در مذاکرات آتی با اسرائیل باید نشان داد که اوضاع «مانند همیشه نیست».

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شنبه گذشته گفت که دولت او از راهکار دو کشور، به عنوان راه حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی پشتیبانی می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، خانم مرکل که سخنانش واکنشی غیرمستقیم به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا بود، افزود، «هیچ راه حل دیگری که واقعیت یابد، وجود ندارد».

دونالد ترامپ ۲۷ بهمن در کنفرانس خبری کاخ سفید پس از نخستین دیدارش در این مقام با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت، چه سرزمین مورد نزاع، یک کشور برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باشد، چه دو کشور، هر راه حلی که مورد حمایت خود طرف‌ها باشد، آمریکا نیز حامی آن خواهد بود.

این در حالی است که دولت‌های پیشین آمریکا از زمان جرج بوش در سال ۲۰۰۲ از راهکار دو کشور؛ مبتنی بر استقلال فلسطین در جوار اسرائیل امن با مرزهای مشخص، حمایت می‌کردند.

در همین حال نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل یک روز بعد از دیدار ترامپ - نتانیاهو گفته بود، «هر کس که بگوید آمریکا از راه حل دو کشور حمایت نمی‌کند، در اشتباه است».

فلسطینی‌ها دولت ترامپ و جامعه جهانی را به ادامه حمایت از راهکار دو کشور فرا خوانده‌اند، و خواهان استقلال کشور خود در کرانه باختری و نوار غزه هستند.

بنیامین نتانیاهو به تازگی، در راهکاری جدید از دیدگاه خود، گفته است که کشور فلسطین ابتدا می‌تواند در غزه تشکیل شود و اگر موفقیت‌آمیز بود، بعد می‌توان در مورد تعمیم آن به کرانه باختری نیز فکر کرد.

XS
SM
MD
LG