لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

ارزیابی شما از دولت یازدهم و وعده‌های حسن روحانی


با گذشت نزدیک به یک ماه از معرفی و آغاز به کار دولت یازدهم، حسن روحانی و وزیرانش برخی برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت خود را برای گذار از وضع موجود با شهروندان ایرانی در میان گذاشته‌اند.

در حوزه سیاست خارجی، تنش‌زدایی از محورهای اصلی برنامه‌های حسن روحانی و وزیر خارجه‌اش محمدجواد ظریف بوده است و در این میان مسئولیت پیگیری مناقشه‌برانگیزترین موضوع ایران در حوزه سیاست خارجی، یعنی مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه واگذار شده است.

در عرصه اقتصاد، مدیران دولت روحانی از برنامه ۱۰۰ روزه برای احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، و همچنین حل مشکلات اقتصادی گفته‌اند.

وزیر اطلاعات دولت روحانی، با تکیه بر انتقادهای حسن روحانی در تبلیغاتی از امنیتی بودن فضای کشور، از برچیدن فضای امنیتی سخن گفته است.

وزیر بهداشت وعده داده است که مشکل دارو تا یک سال اینده حل خواهد شد و وزیر نفت نیز به دنبال باز کردن پای سرمایه‌گذاران خارجی برای بالا بردن ظرفیت تولید و صادرات فرآورده‌های نفتی و حل مشکلات موجود در این زمینه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم هم تا اینجا از سپردن فعالیت‌ها به اهالی فرهنگ و هنر، بازگشایی خانه سینما و سپردن ممیزی نشر به ناشران سخن گفته است.

با این حال هنوز فعالان سیاسی و اجتماعی، معتقدند نشانه‌ای از پیگیری برخی وعده‌های آقای روحانی در مورد آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از سه رهبر معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ دیده نمی‌شود.

منتقدان همچنین نحوه تعامل آقای روحانی با مجلس را که به ورود چند چهره محافظه‌کار به کابینه او انجامید، مورد انتقاد قرار داده‌اند، به ویژه که همزمان مجلس اصولگرا در نخستین مواجهه خود با روحانی، به سه وزیر اصلاح‌طلب او رأی اعتماد نداد.

شما به عنوان کسی که تحولات منتهی به انتخابات ریاست جمهوری و رویدادهای پس از انتخاب و به قدرت رسیدن اقای روحانی را دنبال کرده‌اید، چه فکر می‌کنید؟

دولت جدید در نزدیک به یک ماهی که از فعالیت آن می‌گذرد، تا حد در مسیر وعده‌های آقای روحانی پیش رفته و تا چه اندازه انتظارات شما را در این زمینه برآورده ساخته است؟
XS
SM
MD
LG