لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

عضو پیشین تیم مذاکره هسته‌ای: نباید به مصوبه سنا واکنش شتابزده داشت


در حالی که یک عضو هیئت نظارت بر برجام و تعدادی از نمایندگان مجلس، مصوبه سنای آمریکا درباره بسته تحریمی تازه علیه ایران را مخالف «روح و جسم» توافق اتمی خوانده‌اند، سفیر ایران در لندن اعلام کرد که این موضوع نیازمند «بررسی دقیق» است و نباید «شتابزده» به آن واکنش نشان داد.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از «یک مقام آگاه» ایرانی اعلام کرد که اتحادیه اروپا، روسیه و چین نیز این مصوبه را ناقض توافق اتمی وین نمی‌دانند.

روز یکشنبه ۲۷ خرداد، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن و عضو سابق تیم مذاکره اتمی، در یادداشتی اعلام کرد که مغایر بودن مصوبه سنای آمریکا با توافق اتمی وین «نیاز به بررسی‌های دقیق کارشناسی دارد که حتماً تحت اشراف و هدایت مقام‌ها و نهادهای عالی صورت گرفته یا صورت خواهد گرفت».

آقای بعیدی‌نژاد همچنین با اشاره به دو مرحله باقی‌مانده برای تبدیل این مصوبه به قانون، خواستار آن شد که «از هر گونه شتابزدگی در اعلام مواضع رسمی از سوی نهادهای قانونی نظام» خودداری و واکنش‌های رسمی به زمان تبدیل این مصوبه به قانون موکول شود.

سنای آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۵ خردادماه، با اکثریت قاطع آرا به طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» رأی داد.

این طرح تحریم‌های الزام‌آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالیستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری با این برنامه اعمال می‌کند.

در صورت تصویب مجلس نمایندگان و امضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، این مصوبه اجرا خواهد شد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران طرحی را برای مقابله با مصوبه سنا تصویب کرده که باید در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرده که در واکنش به مصوبه سنا، «اقدامات متقابل و متناسبی» در هیئت نظارت بر برجام اتخاذ خواهد شد.

در همین حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی و عضو هیئت نظارت بر برجام، مصوبه سنای آمریکا را «برخلاف روح و جسم برجام» خوانده و اعلام کرده که این هئیت «پاسخ مناسبی» به این اقدامِ «خلاف برجام» خواهد داد.

با این حال خبرگزاری ایرنا، روز شنبه به نقل از یک «مقام آگاه» یادآوری کرد که تنظیم‌کنندگان طرح معتقدند، تحریم‌های پیشنهادی برخلاف توافق اتمی وین نیست.

این«مقام آگاه» پیش‌بینی کرد که در صورت تصویب این طرح در مجلس نمایندگان و امضای آن از سوی دونالد ترامپ «نه تنها اروپایی‌ها بلکه به احتمال بسیار قوی چین و روسیه نیز این استدلال سناتورهای آمریکا را تأیید خواهند کرد که این مصوبه ناقض برجام نیست».

بر اساس متممی که به طرح تحریم‌های ایران اضافه شده، تحریم‌های تازه‌ای نیز علیه روسیه اعمال خواهد شد که هدف آنها تنبیه روسیه به دلیل مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، الحاق شبه جزیره کریمه و حمایت از حکومت سوریه است.

درهمین حال سفیر ایران در لندن نوشت که تصویب تحریم‌هایی در این لایحه علیه روسیه که «علی‌الاصول می‌باید تحت لایحه مستقلی» تصویب می‌شد، «واقعاً عجیب بود».

به گفته آقای بعیدی‌نژاد، این مصوبه شرایط پیچیده‌ای پیدا کرده و به این دلیل که ممکن است روابط آمریکا و روسیه را تحت تأثیر قرار دهد، احتمال وتو شدن آن از سوی دونالد ترامپ وجود دارد.

این اظهار نظر در حالی که طرح سنا با حمایت ۹۸ سناتور آمریکا به تصویب رسیده و حتی رأی دوم سوم سناتورها هم برای بی‌اثر کردن وتوی احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا کافی است.

XS
SM
MD
LG