لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

جشنواره تيرگان، فرود تير آرش در مرکز تورنتو


جشنواره تیرگان در مرکز شهر تورنتو برگزار شد.
جشنواره تیرگان در مرکز شهر تورنتو برگزار شد.

«کانون فرهنگی هنری ايرانيان کانادا» از۱۷-۲۱ ژوئن جشنواره تابستانی تيرگان را که «بزرگترين رويداد فرهنگی هنری ايرانيان سراسرجهان» شناخته شده، برگزارکرد.


اين جشنواره با بودجه بی سابقه ۶۵۰ هزار دلاری حاصل حمايت مالی دولت «انتاريو» ونهادهای فرهنگی اين استان و نيز برخی از صاحبان مشاغل ايرانی مقيم تورنتو برپا شد.


در کتب باستانی ازتيرگان به جشن باران وجشن تابستانی ايرانيان ياد شده است. برگزارکنندگان تيرگان ازاسطوره آرش کمانگير وروايت هايی که ازماهيت قوميت گرا وچند فرهنگی ايرانيان حکايت می کنند الهام گرفتند.


برگزار کنندگان هدف از اين جشنواره را ارايه گزيده ای جامع از فرهنگ غنی ايرانيان به مليت ها واقوام گوناگون مقيم کانادا وخدمت به غنای شهرچند فرهنگی تورانتو و نيز آشنايی نسل جوان ايرانی خارج ازکشوربا غنای فرهنگ و ريشه های مادری شان مطرح کرده اند.

جشنواره تيرگان درمرکز شهرتورنتو درکنار درياچه انتاريو وبا نمايش گزيده ای از آثار هنرمندان ايرانی سراسر جهان در زمينه رقص، موسيقی، فيلم، عکس، تئاتر، ادبيات وهنرهای تجسمی برگزار شد.


هنرمندان سرشناسی همچون محمد رضا لطفی، آتيلا پسيانی، شاهرخ مشکين قلم، سعيد شنبه زاده، آيدين اغداشلو وغلامحسين نامی با ارايه اثارهنری خود در اين جشنواره شرکت کردند.


با اين همه گروهی ازهنرمندان ايرانی که برای شرکت در اين رويداد فرهنگی کم نظير به تورنتو دعوت شده بودند به اين دليل که مقامات سفارت کانادا در ايران برای آنان ويزا صادر نکرد، ازحضوردرجشنواره محروم ماندند.


طبق بر آورد مسئولان برگزاری جشنواره، حدود صدهزار شهروند ايرانی و کانادايی در طول چهار روز، از برنامه های متنوع اين جشنواره ديدار کردند.


فعاليت بيش از ۲۰۰ داوطلب برای برگزاری جشنواره ای که برخی آگاهان فرهنگی، آن را «بزرگترين رويداد فرهنگی هنری ايرانيان سراسرجهان» ناميده اند،از دو سال قبل آغاز شده بود.


برای شنيدن مشروح «گزارش ويژه اين هفته» درباره جشنواره تيرگان در تورنتو، فايل صوتی ۱۴ دقيقه ای اين گزارش را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد.


«گزارش ويژه هفته» را هر دوشنبه در محله شامگاهی بعد از خبرهای ساعت نوزده و سی دقيقه از راديو فردا می تواند بشنويد، بازپخش اول آن را سه شنبه ها پس از خبرهای ساعت نيم بامداد در مجله شامگاهی و بازپحش دوم آن را پس از خبرهای ساعت سيزده در مجله نيمروزی.


در اين رشته گزارش ها، همکاران و گزارشگران راديو فردا از مرز رويدادهای روز عبور کنند و به بررسی تحليلی مسائلی می پردازند که از جمله در حوزه های سياسی، اجتماعی، فرهنگی، زيست محيطی ورزشی، در اين يا در آن حد، خبرساز شده اند.


XS
SM
MD
LG