لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

خشم هیئت اسرائیلی از دعوت همزمان یک هیئت ایران به پارلمان آلمان


نمای عمومی از محل تشکیل جلسات پارلمان آلمان
نمای عمومی از محل تشکیل جلسات پارلمان آلمان
اقدام پارلمان آلمان، بوندستاگ، در دعوت همزمان از دو هیئت ایرانی و اسرائیلی برای حضور در این پارلمان، با خشم و اعتراض هیئت اسرائیلی روبه‌رو شده است، گرچه بوندستاگ از این اقدام دفاع می‌کند.

پنجشنبه گذشته هنگامی که یک هیئت نمایندگان کنست، پارلمان اسرائیل، بنا به دعوت بوندستاگ، به عمارت پارلمان آلمان در برلین رسیدند، یک شگفتی بزرگ و تا حد زیادی ناراحت‌کننده در انتظارشان بود: روبه‌رو شدن با هیئت مجلس شورای اسلامی ایران که آنها هم درست در همان ساعت به بوندستاگ رسیده بودند.

درصدر هیئت نمایندگی کنست، شائول موفاز، رئیس کمیسیون امنیت ملی و مناسبات خارجی پارلمان اسرائیل قرار داشت که همراه با او شماری از اعضای این کمیسیون به این دیدار رفته بودند.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که آقای موفاز و هیئت همراه به شدت ناراحت و متعجب شدند از اینکه دقیقاً در لحظه اول رسیدن به بوندستاگ، متوجه شدند که درست در همان دقیقه و ساعت هم، هیئت مجلس ایرانی هم میهمان بوندستاگ است، به گونه‌ای که مقامات آلمانی عضو کمیسیون مناسبات خارجی بوندستاگ، همزمان میزبان هر دو هیئت حکومت‌های متخاصم ایران و اسرائیل بودند.

هیئت کنست اسرائیل در بیانیه‌ای دراین باره که جمعه در رسانه‌های این کشور منتشر شد، از این اقدام پارلمان آلمان به سختی انتقاد کرد و نوشت: «درحالی که دولت آلمان مدعی حمایت از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است، دعوت از هیئت مجلس ایران که جای شگفتی دارد، این پیام را به ایرانی‌ها می‌دهد که می‌توان تحریم‌ها را دور زد».

هیئت اسرائیلی سفر اعضای خود به بوندستاگ را به خاطر روبه‌رو شدن با هیئت مجلس شورای اسلامی ایران «یک اشتباه» نامیده است، و ضمن مشورت با سفارت اسرائیل در برلین، نامه‌ای انتقادی در این زمینه خطاب به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نوشته است.

نمایندگان کنست به رسانه‌های اسرائیل گفته بودند که توضیحات میزبانان آلمانی را اصلاً کافی ندانسته، و تأکید کرده‌اند که نمی‌خواهند این ماجرا را با سکوت برگزار کنند، و «قابل تحمل نمی‌دانند که نمایندگان بوندستاگ با نمایندگان یک رژیم خونریز دیالوگ داشته باشند».

نمایندگان کنست یادآورشده‌اند که آلمان و بوندستاگ همواره بر«داشتن مناسبات ویژه با اسرائیل» تأکید کرده‌اند، و افشای میزبانی شان از هیئت مجلس ایران در وضعیت جاری که ایران برای منطقه و جهان یک خطر است و سرکوبگری های داخلی درایران نیز ادامه دارد، «قابل درک» نیست.

هیئت کنست اسرائیل خواهان «پایان دادن» به مناسبات «خطرناک» میان بوندستاگ با مجلس ایران شده است و ادامه چنین روابطی را بین نمایندگان کشوری که «قلب دموکراسی اروپا است» با «یک رژیم قاتل»، یک افتضاح، توصیف کرده اند.

نمایندگان کنست در نامه خود نوشته‌اند که «مجلس ایران یک نهاد فساد آلود است که قتل و کشتار و سرکوبگری و شکنجه ملت ایران را لاپوشانی می‌کند؛ ترور را صادر می‌کند؛ حامی حکومت اسد در سرکوبگری مردم سوریه است؛ هولوکاست را انکار می‌کند و پشتیبان طرح‌های اتمی رژیم است که هدف این طرح‌ها قتل عام یهودیان و از بین بردن تنها کشور یهودی از نقشه جغرافیا است».

هیئت نمایندگان کنست نامه خود را برای گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان و نیز برای رئیس بوندستاگ ارسال کرده‌اند.

اما به نوشته روزنامه جروزالم پست، در پاسخی سریع به این شکایت هیئت کنست، آقای روپرخت پولنز، رئیس کمیسیون مناسبات خارجی بوندستاگ، روز جمعه در بیانیه‌ای از تصمیم خود مبنی بر دعوت و پذیرفتن هیئت مجلس ایران دفاع کرده است.

آقای پولنز ۶۵ ساله که عضو حزب دموکرات مسیحی به رهبری خانم آنگلا مرکل است، در جواب خود نوشته است که تحریم‌های علیه ایران منعی برای دیالوگ با حکومت ایران نیست.

آقای پولنزدرهمین حال تأکید کرده است که او و آلمان در انتقادهای اسرائیل علیه سیاست‌های ایران در دوران دولت احمدی‌نژاد شریک هستند، اما افزوده است که علیرغم کاهش سطح مناسبات بین مجالس آلمان و ایران، وی میان تحریم‌ها با گفت و شنود با ایران «تعارضی» نمی‌بیند.

به نوشته جروزالم پست، علیرغم انتقادهای آلمان از سیاست‌های ایران، و در حالی که اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران را گسترش داده است، آلمان هنوز بزرگترین شریک تجاری ایران باقی مانده است.

آلمان در سال ۲۰۱۰ با افزایش صادرات به میزان دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، در مجموع سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات به ایران داشته است.

به نوشته جروزالم پست، دیدار روز پنجشنبه هیئت ایرانی از بوندستاگ، مسئله تازه‌ای نبوده و در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ نیز رفت و آمدهایی میان هیئت‌های مجالس ایران و آلمان، از جمله با ریاست علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، برقرار بوده است.

اما اسرائیلی‌ها از اینکه آلمان‌ها در ماه‌های اخیر بر اهمیت «مناسبات خاص» با اسرائیل تأکید کرده اند ولی عملاً در زمان حضور هیئت اسرائیلی به ریاست شائول موفاز ایرانی‌الاصل، هیئت مجلس ایران را هم در بوندستاگ می‌پذیرند، ناخشنود و حیرت‌زده شده‌اند.

شائول موفاز که در تهران به دنیا آمده است، هنگامی که همراه والدینش به اسرائیل مهاجرت کرد، ۹ سال داشت و نام اصلی ایرانی او شهرام است.

شائول موفاز که وزیر دفاع اسرائیل و پیش از آن نیز رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل بوده است، هر چند از سران حزب اوپوزیسیون کادیما است، اما در قبال جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های بسیارسخت‌گیرانه حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG