لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

هفت ضربه چاقو؛ داستان آزادی بیان در جوامع سنتی


هفت ضربه چاقو بر پیکر روزنامه‌نگار و نویسنده منتقد اسلام در آذربایجان، بالاخره او را کشت. رفیق تقی، پزشک و نویسنده جنجالی آذربایجان، بعد از ظهر روز چهارشنبه به‌رغم همه تلاش پزشکان درگذشت.

رفیق تقی که رئیس مجمع نویسندگان آذربایجان هم بود، هشت سال پیش مقاله‌ای انتقادی درباره اسلام نوشت که اعتراض‌هایی را در آذربایجان و در ایران برانگیخت. آیت الله فاضل لنکرانی‌‌ همان روز‌ها در فتوایی، این نویسنده را مهدورالدم اعلام کرد و گفت که قتل او بر هر کسی که به او دسترسی داشته باشد، لازم است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:04 0:00
لینک مستقیم


در پی اعتراض‌هایی در آذربایجان، دولت این کشور رفیق تقی را بازداشت و به سه سال زندان محکوم کرد. اما پس از دو سال با عفو رئیس جمهوری آذربایجان، رفیق تقی آزاد شد.

تا آنکه شامگاه شنبه همین هفته، شخصی نا‌شناس به او که روانه خانه‌اش بود با چاقو حمله کرد. رفیق تقی پیش از مرگ در بیمارستان گفت که وضعیتش سخت، اما با ثبات است و رو به بد‌تر شدن هم نیست.

پزشک او می‌گوید که علت مرگ، بسته شدن راه‌های تنفسی رفیق تقی بوده است. ما فکر می‌کنیم علت مرگ او شوک ناشی از ورود مایعات به مجرای تنفسی‌اش باشد وقتی که خواسته است که بالا بیاورد، جز این علت دیگری برای مرگ او نمی‌توانیم پیدا کنیم.

رفیق تقی روز سه شنبه به همکاران ما در رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی – گفته بود که این سوء قصد یا کار دینداران افراطی آذربایجان است یا اینکه عوامل جمهوری اسلامی ایران آن را سازمان داده‌اند.
سفارت جمهوری اسلامی ایران‌‌ همان روز در بیانیه‌ای، انتشار اخباری درباره دست داشتن ایران در این سوء قصد را تلاش برای ایجاد خلل در روابط استراتژیک ایران و آذربایجان و آن را کار آمریکا و اسرائیل دانست.

روز چهارشنبه، سه نهاد مهم بین‌المللی با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه، خواستار تحقیقات کامل درباره سوء قصد منجر به قتل رفیق تقی شدند.

رضا معینی، یکی از سخنگویان گزارشگران بدون مرز مستقر در پاریس در این باره می‌گوید:

«ما طرح کرده‌ایم که آقای رفیق تقی، روزنامه‌نگار مستقل و نویسنده مشهور آذربایجان بعد از سوء قصد کشته شده است و باید این قتل به طور کامل بررسی شود.
به طور مشخص از آنجایی که سوابق و پیشینه ایشان و تهدیدهایی که در این مدت متوجه ایشان می‌شده است، نشان می‌دهد که ایشان مورد سوء قصد قاتلان حرفه‌ای قرار گرفته، باید به سمت قاتلان حرفه‌ای و آمران این قتل توجه کرد. در این رابطه ما قضاوتی نمی‌کنیم. این دستگاه قضایی آذربایجان است که باید این کار را انجام بدهد.
اما این واقعیت را هم باید گفت که رفیق تقی، روزنامه نگاری است که به ویژه به خاطر مواضعش، در جوامع سنتی و اسلام گرا شناخته شده بوده است و در رابطه با همین مواضعش در مورد دین اسلام بار‌ها تهدید شده و در همین رابطه هم به زندان افتاده است. این مسئله می‌تواند سر نخی باشد که باید به دنبال آن گشت.»

کمیته حمایت از روزنامه نگاران خواستار آن شد که مقام‌های دولت آذربایجان، تحقیقات دقیقی درباره سوء قصد به جان رفیق تقی انجام دهند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز اعلام کرد که حمله به روزنامه‌نگاران و نویسندگان، حمله به آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان است، و به خاطر دموکراسی، این گونه جنایات باید تا رسیدن به نتیجه کامل، تعقیب و پیگیری شود.
XS
SM
MD
LG