لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

سنای آمریکا: سازمان ملل متحد گزارش گلدستون را لغو کند


بازدید ریچار گلدستون از غزه، در خرداد ۸۸
بازدید ریچار گلدستون از غزه، در خرداد ۸۸
در تازه‌ترین واکنش به اظهارات اخیر قاضی گلدستون مبنی بر تهیه «گزارشی متفاوت» در صورت در نظر داشتن تحقیقات اسرائیل از حمله به غزه، سنای آمریکا در قطعنامه‌ای خواستار لغو گزارش گلدستون در سازمان ملل شد.

اقدام سنای آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که قاضی ریچارد گلدستون، به تازگی در مقاله‌ای تأکید کرد که در صورت دسترسی به حقایق امروزی، گزارش کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل را در زمینه حمله نظامی گسترده دو سال پیش اسرائیل به غزه «به گونه دیگری می‌نوشت».

گزارش گلدستون در پاییز ۲۰۰۹ منتشر شد که در آن اسرائیل وحماس را به «جنایت جنگی» متهم کرد اما بر مسئولیت اسرائیل در «کشتار غیرنظامی‌ها در غزه» تأکید نمود و از مسئول دانستن حماس یا تشکل‌های مسلح فلسطینی به خاطر حملات راکتی از غزه به اسرائیل خودداری کرد.

اما در روزهای اخیر قاضی گلدستون در مقاله‌ای در روزنامه «واشینگتن پست» نوشت که اگر به داده‌ها و حقایقی دسترسی می‌داشت، که اکنون از آن آگاه است، گزارش کمیسیون تحقیق را به نوعی دیگر می‌نوشت.

قاضی گلدستون همچنین در مقاله خود در «واشینگتن پست» افزود که «انتظار از حماس که جنایات انجام شده توسط خود علیه اسرائیل را مورد تحقیق قرار دهد، انتظاری است غیرواقع‌گرایانه زیرا حماس نابودی اسرائیل را سرلوحه هدف‌های خود قرار داده است».

قاضی گلدستون تأکید کرده بود که حقایق و اطلاعات ناقصی در اختیار وی و کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بوده است و افزوده بود که در نتیجه این اطلاعات ناقص، بسیاری از نتیجه‌گیری‌های گزارش کمیسیون تحقیق نیز اشتباه است.

وی در عین حال تصریح کرده بود که قصد لغو گزارش خود را ندارد.

این موضوع با واکنش اسرائیل و ایالات متحده روبه‌رو شده و هر دو کشور، خواهان خروج این گزارش از دستور کار شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل شدند.

اما در تازه‌ترین تحول پس از درخواست سناتور دموکرات، خانم کریستین جیلی برند و سناتور جمهوری‌خواه جیمز ریسکو، سنای آمریکا شامگاه پنجشنبه قطعنامه‌ای را با رأی مخفی صادر کرد که در آن، لغو گزارش گلدستون از سوی سازمان ملل درخواست شده است.

در این قطعنامه غیرالزام‌آور آمده است: «نظر به اینکه قاضی گلدستون به غلط بودن محورهای اصلی گزارش خود آشکارا اعتراف کرده است، و از آنجا که بر خلاف ادعای آن گزارش، دولت اسرائیل با قصد عمدی کشتن غیرنظامی‌ها وارد غزه نشده بود، لغو آن گزارش ضروری است».

قطعنامه سنا می‌گوید که «قاضی گلدستون اکنون اذعان می‌کند که شمار غیرنظامی‌های کشته شده بسیار کمتر از رقمی است که در گزارش ادعا شده است و او حال تأیید می‌کند که اسرائیل، همانند هر کشور مستقل دیگر، از حق دفاع از شهروندان خود برخوردار است».

سنای آمریکا همچنین از دبیر کل سازمان ملل متحد و کشورهای عضو می‌خواهد که «اصلاحات لازم» را در شورای حقوق بشر سازمان عملی کنند تا این شورا دیگر سیاست یکجانبه، سختگیرانه و ناعادلانه و انتقادهای همیشگی بدور ازعدالت علیه اسرائیل را ادامه ندهد.

سنا تأکید کرده است که «گزارش مغرضانه» شورای حقوق بشر سازمان ملل، آنگونه که اکنون رئیس کمیسیون تحقیق این شورا نیز خود به آن اذعان دارد، موجب بدنامی سازمان ملل است و این سازمان باید برای رفع «این خطا» بکوشد و «خسارت وارده ناشی از گزارش مغرضانه را علیه اسرائیل، همپیمان نزدیک آمریکا، محدود کند».

در عملیات نظامی «سرب مذاب» از ۲۷ دسامبر ۲۰۰۸ تا ۱۸ ژانویه ۲۰۰۹، بیش از ۱۴۰۰ فلسطینی کشته شدند؛ و درحالی که اسرائیل می‌گوید که اکثر کشته‌ها نیروهای مسلح فلسطینی بوده‌اند که مستقیماً در عملیات نظامی در برابر ارتش اسرائیل دخالت داشتند، فلسطینی‌ها بر غیرنظامی بودن اکثر کشته‌ها تأکید کرده بودند.

اسرائیل می‌گفت که پس از هشت سال تحمل هزاران راکت شلیک شده از غزه، وارد عمل علیه تشکل‌های مسلح فلسطینی غزه که عامل راکت‌اندازی‌ها بوده‌اند، شده است.

شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد در ژنو اندکی بعد از پایان آن عملیات ارتش اسرائیل، قاضی اهل آفریقای جنوبی را که خود نیز یهودی بود، به ریاست یک کمیسیون تحقیق این شورا برای رسیدگی به آن عملیات پرتلفات منصوب کرد.

در هفته نخست نوامبر ۲۰۰۹، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گزارش قاضی گلدستون را مورد حمایت قرار داد و آن را تأیید کرد که مجلس نمایندگان آمریکا همان زمان، از این اقدام مجمع عمومی به سختی انتقاد کرد.

در واکنش به بحث‌های اخیر بر سر گزارش گلدستون، مقامات فلسطینی تشکیلات خودگردان و نیز دولتمردان حماس در غزه، در روزهای اخیر گفته‌اند که سازمان ملل حق لغو گزارش گلدستون را ندارد.

حماس تأکید کرده‌است که گزارش گلدستون، یک گزارش شخصی نبوده که قاضی گلدستون بتواند از آن عدول کند.

همزمان، سایر اعضای کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر گفته اند که در احساس ندامت قاضی گلدستون «شریک نیستند» و همچنان حامی نتیجه‌گیری‌های آن گزارش هستند.

حنا جیلانی، وکیل پاکستانی فعال حقوق بشر، کریستین چین وین استاد حقوق بین‌الملل مدرسه اقتصاد لندن و دزموند تراورز، فعال ایرلندی دیده‌بان پیشین سازمان ملل، سه عضو دیگر کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل پنجشنبه در یک بیانیه مشترک در روزنامه گاردین، نوشتند که تحقیقات کمیسیون «عمیق و امانتدارانه» بوده است و درخواست‌ها برای لغو آن را رد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG