لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

چین عضویت ترکیه در سازمان همکاری شانگهای را بررسی می‌کند


رهبران سازمان همکاری شانگهای در یکی از نشست‌های این سازمان
رهبران سازمان همکاری شانگهای در یکی از نشست‌های این سازمان

‌یک روز پس آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، از تمایل آنکارا به پیوستن به سازمان همکاری‌ شانگهای سخن گفت، چین اعلام کرد که درخواست‌ها برای عضویت در این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گِنگ شوآنگ سخنگوی وزارت خارجه چین، روز دوشنبه یکم آذرماه، اظهار داشت که ترکیه طرف گفت‌وگوی سازمان همکاری‌ شانگهای است و از مدت‌ها پیش همکاری نزدیکی با این سازمان دارد که مورد تحسین پکن است.

رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه ۳۰ آبان گفت که کشورش حتماً نباید «به هر قیمتی» به اتحادیه اروپا بپیوندد و می‌تواند به‌جای آن بخشی از یک اتحادیه امنیتی شامل چین، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی باشد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ما به همراه دیگر اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای مایلیم که این درخواست را طبق مقرارت و ضوابط و برپایه موضع مشترک اعضاء بررسی کنیم.»

ترکیه که عضو پیمان دفاعی ناتو است، سال‌هاست که به‌دنبال عضویت در اتحادیه اروپاست؛ اما این عضویت با موانع جدی روبروست. هرگونه عضوگیری اتحادیه اروپا منوط به تصویب همه اعضای اتحادیه اروپاست. یونان و قبرس از جمله مخالفان جدی پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا بوده‌اند.

از سوی دیگر با شدت گرفتن محدودیت‌ها در ترکیه به‌ویژه پس از کودتای نافرجام تیرماه امسال، آنکارا هرچه بیشتر با معیارهای اعلامی اتحادیه اروپا فاصله گرفته است.

پس از کودتا،‌ هزاران نفر بازداشت و ده‌ها هزار نفر نیز از کار برکنار شدند. از سوی دیگر رسانه‌های این کشور نیز به‌شدت با محدودیت مواجه شده‌اند.

سازمان همکاری‌ شانگهای در سال ۲۰۰۱ در شانگهای چین بنیاد نهاده شد. هدف این سازمان از جمله همکاری‌ در زمینه مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم، آموزش، انرژی، نفت، گاز، حمل‌ونقل و ارتباطات عنوان شده است.

چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای اصلی و مغولستان، ایران، پاکستان، هند و افغانستان، عضو ناظر این سازمان هستند؛ بلاروس نیز مانند ترکیه به عنوان کشور «طرف گفت‌وگو» با این سازمان تعامل دارد.

XS
SM
MD
LG