لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

پایان جشنواره فیلم فجر با اعطای چهار سیمرغ به فیلم «ماجرای نیمروز»


هیات داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ایران درحالی سیمرغ بهترین فیلم و سه سیمرغ دیگر را به فیلم«ماجرای نیمروز»، اهدا کرد که موضوع داوری این جشنواره در روزهای گذشته انتقادهایی را به دنبال داشت.

سیمرغ بهترین کارگردانی نیز به وحید جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ ،بدون امضاء» تعلق گرفت.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شامگاه پنجشنبه، ۲۱ بهمن، در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

هیات داوران این جشنواره سیمرغ بهترین فیلم را به محمود رضوی برای فیلم «ماجرای نیمروز» اهدا کرد و جایزه ویژه هیات داوران نیز به علیرضا داودنژاد، کارگردان فیلم «فراری» تعلق گرفت.

سیمرغ بهترین فیلمنامه نیز به کامبوزیا پرتوی برای فیلم «فراری» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و همچنین سیمرغ زرین از نگاه ملی نیز به فیلم «ماجرای نیمروز» تعلق گرفت.

سیمرغ بخش طراحی لباس و صحنه نیز به بهزاد جعفری طادی برای فیلم «ماجرای نیمروز» اهدا شد و به این ترتیب این فیلم چهار سیمرغ جشنواره فیلم فجر را کسب کرد.

فیلم «ماجرای نیمروز» در روزهای گذشته خبرساز شده است. این فیلم به کارگردانی محمدحسین مهدویان، روایتی از اقدامات نیروهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ برای بازداشت اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران به‌ویژه رهبران آن است.

برخی از چهره‌های سیاسی از جمله صادق زیباکلام از این فیلم انتقاد کرده و گفته بودند که این فیلم یک فیلم«حکومتی» و تنها منعکس‌کننده نگاه نیروهای امنیتی به اقدامات سازمان مجاهدین بوده است.

در مقابل برخی منتقدان اعلام کرده بودند که بخش‌هایی چون فیلمبرداری، تدوین و چهره‌پردازی این فیلم در فهرست نامزدهای جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته شده است.

از جمله بهروز افخمی، فیلمساز شناخته شده که مدتی است اجرای برنامه تلویزیونی «هفت» را برعهده دارد. پنج نفر از هفت داور این دوره جشنواره را متهم کرده بود که به دلیل داشتن تابعیت کشورهای خارجی و از ترس واکنش‌های احتمالی مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور، به فیلم «ماجرای نیمروز» کم‌توجهی کرده‌اند.

این سخنان واکنش حجت الله ایوبی، معاون سینمایی وزیر ارشاد، را به دنبال داشت و شامگاه چهارشنبه در برنامه «هفت» گفته بود که این سخنان « بزرگ» کردن سازمان مجاهدین خلق و «ترسناک » است.

در مراسم پنجشنبه شب، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن به صورت مشترک به مریلا زارعی برای بازی در فیلم «زیر سقف دودی» و لیلا حاتمی برای فیلم «رگ خواب» اهدا شد.

سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز به محسن تنابنده برای بازی در فیلم «فراری» تعلق گرفت.

در این مراسم سیمرغ بهترین بازیگر مکمل زن به ثریا قاسمی برای فیلم «ویلایی‌ها» و سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد به نوید محمدزاده برای «بدون تاریخ ،بدون امضاء» تعلق گرفت.

کریستف رضاعی برای فیلم «نگار» سیمرغ بهترین موسیقی و پرویز آبنار برای فیلم،«فراری» سیمرغ بهترین صدابرداری را کسب کردند.

سیمرغ بهترین تدوین به سهراب خسروی برای فیلم «تابستان داغ»، سیمرغ بهترین فیلم مستند به «متهمین دایره بیستم» به کارگردانی حسام اسلامی و سیمرغ بهترین کارگردانی مستند به یاسر خیر کارگردان مستند «آهستگی» داده شد.

پس از اعلام نامزدهای سیمرغ بلورین جشنواره سی و پنجم فجر در شامگاه دوشنبه ۱۸ بهمن، اعتراض‌هایی درباره نادیده گرفتن برخی فیلم‌ها در داوری و از سوی دیگر نامزد شدن تعدادی از فیلم‌ها در چند رشته خاص مطرح شده بود.

در همین حال عوامل فیلم‌های «خفگی» ساخته فریدون جیرانی، «سدمعبر» به‌کارگردانی محسن قرایی، «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان، «ویلایی‌ها» ساخته منیر قیدی، «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان، «فصل نرگس» ساخته نگار آذربایجانی و «به کارگر ساده نیازمندیم» به کارگردانی منوچهر هادی ، اعتراضات خود را مبنی بر نادیده گرفته شدن عوامل این آثار از سوی هیات داوران در رسانه‌ها و فضای مجازی اعلام کرده بودند.

رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد، اما اعلام کرده بود که اعتراض فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه نیافته‌اند، «محکم و منطقی» و «اخلاقی» نیست.

هیات داوران این جشنواره نیز ضمن رد انتقادها، در عین حال اعلام کرده بود که «به دنبال تغییرات اساسی در مناسبات تولید و نمایش» جشنواره فیلم فجر نیز باید «تغییر ماهیت» دهد.

XS
SM
MD
LG