لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

وزیر دارایی عراق از «انفجار بمب» جان سالم بدر برد


رافع العیساوی وزیر دارایی عراق
رافع العیساوی وزیر دارایی عراق
دفتر رافع العیساوی وزیر دارایی عراق و برخی از منابع امنیتی اعلام کردند که این وزیر عراقی روز یکشنبه ۲۴ دی از انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر حرکت کاروان حامل او در غرب بغداد، جان سالم بدر برده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر وزیر دارایی عراق، در این حادثه دو تن از محافظان وزیر زخمی شدند. هنوز مشخص نیست که آیا العیساوی هدف این انفجار بوده است یا نه.

سخنگوی دفتر العیساوی در این باره گفته است که یک بمب کنار جاده‌ای در نزدیکی کاروان خودروهای حامل وزیر منفجر شد اما هیچ آسیبی به شخص وزیر نرسید و تنها دوتن از محافظان او زخمی شدند.

منابع پلیس عراق با تایید برخورد ترکش‌های ناشی از انفجار به خودروهای کاروان وزیر دارایی این کشور تاکید کرده‌اند که به هیچ کس در این انفجار آسیبی نرسید.

حدود سه هفته پیش، نیروهای امنیتی عراق، شماری از محافظان شخصی وزیر دارایی این کشور را به اتهام دست داشتن در عملیات تروریستی، بازداشت کردند. این رخداد به آغاز اعتراض‌های گسترده در مناطق سنی‌نشین عراق و تشدید تنش در دولت این کشور انجامید.

با اینکه مسئولان عراقی تاکید کرده‌اند که دستگیری محافظانِ وزیر انگیزه سیاسی نداشته، شماری از رهبران سنی‌مذهب این رخداد را در چارچوب "روند سرکوب سنی‌ها" توصیف کرد‌ه‌اند.

این نگرانی وجود دارد که اینگونه اختلافات و اعتراض‌ها، به درگیری‌های قومی و فرقه‌ای در عراق بینجامد.

هفته گذشته پارلمان عراق با استیضاح نوری المالکی نخست‌وزیر این کشور برپایه درخواست رسمی شماری از نمایندگان، موافقت کرده است.

درخواست استیضاح آقای مالکی را بیش از ۲۵ نماینده امضا کرده‌اند. سلب صلاحیت از نخست‌وزیر، نیازمند رای دو سوم نمایندگان پارلمان است.
XS
SM
MD
LG