لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

درگیری مسلحانه در مرز مصر و اسرائیل «چهار کشته» برجای گذاشت


 مرز اسرائیل و مصر در صحرای سینا
مرز اسرائیل و مصر در صحرای سینا
در یک درگیری مسلحانه جدید در مرز مصر و اسرائیل، یک سرباز اسرائیلی کشته و یک سرباز دیگر زخمی شده و سه فرد مسلح نا‌شناس نیز از پای درآمده و سه فرد مسلح دیگر مجروح شده‌اند.

در این درگیری که ظهر آدینه سی و یکم شهریور، هنگامی که یک گروه پانزده نفره از پناهجویان آفریقایی از خاک مصر در صدد رخنه به خاک اسرائیل بود تا تقاضای پناهندگی کند، افراد مسلح از کمینگاه به سوی نیروهای گارد مرزی اسرائیلی که به دادن کمک به پناهجویان مشغول بودند، حمله‌ور شدند و آتشباری آغاز شد.

در آتشباری اولیه، یک سرباز اسرائیلی زخمی شد که در راه بیمارستان درگذشت. نیروهای کمکی اسرائیل که پس از دقایقی به محل رسیدند، اعضای باند مسلح را از پای در آورد.

ساعاتی پس از این درگیری، رسانه‌های مصر خبر دادند که افزون بر سه فرد مسلح کشته شده، سه نفر دیگر از اعضای این باند نیز زخمی شده‌اند.

سرهنگ یوآو پولی مردخای سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که «مردان مسلح عرب جنگ‌افزارهای زیادی با خود حمل می‌کردند که از جمله شامل کلت، تیربار کلاشنیکف و خمپاره انداز بود».

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، مردان مسلح لباس غیر نظامی بر تن داشتند.

سرهنگ مردخای گفت که تمامی این درگیری از آغاز آتشباری تا کشته‌شدن «خرابکاران نفوذی» پانزده دقیقه طول کشیده است.

ژنرال تال روسو فرمانده شاخه جنوب ارتش اسرائیل و نیز سرهنگ ناداو پادان فرمانده لشگر «آدوم» در جنوب آن کشور گفتند که خرابکاران برای عملی کردن برنامه‌ای که با هدف «کشتاری بزرگ» طراحی شده بود، به مرز نزدیک شده بودند.

در پی این تعرض جدید مرزی، ژنرال بنی گانتس رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل بعداز ظهر آدینه یک نشست رایزنی در ساختمان ستاد برای بررسی وضعیت میدانی و نیز اثرات این حادثه بر همآهنگی‌های امنیتی میان اسرائیل با مصر برگزار کرد.

مقامات اطلاعاتی مصری به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که مهاجمان موفق شده بودند که به خاک اسرائیل رخنه کنند و در آنجا بمب‌های همراه خود را منفجر کرده‌اند؛ ادعایی که نظامیان اسرائیل روایت متفاوتی برای آن بیان کرده و می‌گویند که مردان مسلح در خاک مصر کشته شدند و یکی از آنها بر اثر انفجار بمب، پس از اصابت گلوله نیروهای اسرائیلی، از پای در آمده است.

در این میان، رسانه‌های مصری خبر داده‌اند که دولت این کشور ابراز آمادگی کرده است که هیئتی را برای هماهنگی‌های مورد نیاز با ارتش اسرائیل راهی این کشور کند و نیز جسد افراد کشته شده را تحویل بگیرد.

وبسایت روزنامه مصری «الیوم السابع» نوشته است که این تعرض به احتمال قوی از سوی نیروهای «مجلس شورای مجاهدین» یا «انصار بیت المقدس»، گروه‌هایی که همسو با «جهاد جهانی» هستند و سلفی‌های افراطی محسوب می‌شوند، برنامه ریزی شده بود.

وبسایت روزنامه «الشروق» نیز نوشته است که در پی این حادثه، نیروهای مصری سطح آماده‌باش خود را افزایش داده‌اند.

آتشباری روز آدینه چند هفته پس از درگیری گسترده ماه گذشته در مرز مصر و اسرائیل رخ داده است.

در حادثه ماه اوت، افراد مسلج با حمله به نیروهای مرزی مصری در زمان افطار این نیرو‌ها، شانزده سرباز را کشته و با تسلط بر دو خودروی نظامی ارتش مصر در صدد رخنه به خاک اسرائیل برآمدند اما تنها پس از دقایقی، سربازان اسرائیلی، متعرضین را از پای در آوردند.

ارتش مصر از پس از آن رخداد، به تعقیب گسترده نیروهای جهادگرای افراطی اقدام کرد به گونه‌ای که رسانه‌های مصری اذعان کردند که حتی در زمان حسنی مبارک رهبر حکومت پیشین مصر چنین کارزار نظامی گسترده‌ای علیه اسلامگرایان مسلح عملی نشده بود.

اسرائیل و حکومت جدید مصر به رهبری محمد مرسی اتفاق نظر دارند که باندهای متعدد مسلحی که در میان بادیه نشینان صحرای سینای، در شمال مصر، زندگی می‌کنند، یک تهدید مشترک برای هر دو کشور هستند. مصر شمار این مردان مسلح را حدود هزار و ششصد نفر می‌داند اما می‌گوید که این باند‌ها روز به روز تقویت شده و بر نفرات آن‌ها نیز افزوده می‌شود.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، باندهای مسلح هدف‌های متعددی را دنبال می‌کنند؛ از کمک به نیروهای مسلح فلسطینی در باریکه غزه گرفته تا راهزنی‌های بیابانی و ایجاد رعب و وحشت.

ارتش اسرائیل تکمیل جداره مرزی را به طول هفده کیلومتر در دست ساخت دارد و مصر نیز برای مقابله با این گروه‌های مسلح و بادیه نشینان حامی آن‌ها عملاً به‌‌ همان سیاست‌های زمان حسنی مبارک بازگشته است و حتی بیش از زمان حکومت پیشین، در برخورد با این باند‌ها قاطعیت نشان می‌دهد.

برخوردهای مسلحانه در مرز مصر و اسرائیل که در همه آن‌ها نیروهای رسمی دو کشور همکاری عملی نشان داده‌اند، بنا به گفته شماری از تحلیلگران با هدف عمدی کشاندن سربازان این دو کشور به یک تنش جدی برنامه ریزی شده، اما تا کنون این هدف نیروهای جهادی حاصل نشده است.

مرز مصر و اسرائیل در ۳۳ سال پیمان صلح کمپ دیوید آرام بود و از زمان سقوط حکومت مبارک، گروه‌های مسلح اسلامگرای همسو با القاعده در یک سال و نیم اخیر تا کنون ده‌ها بار خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه را منفجر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG