لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

لغو روادید میان گرجستان و اسرائیل


 فرودگاه تفلیس
فرودگاه تفلیس
گرجستان درست پنج ماه بعد از اینکه قرارداد لغو روادید با ایران را بصورت یکجانبه فسخ کرد، به شهروندان اسرائیلی اجازه ورود بدون ویزا صادر کرده است. در اقدامی متقابل، اسرائیل نیز روادید را برای سفر گرجی‌ها به این کشور لغو کرد.

کانال تلویزیونی شبکه «یک» گرجستان وابسته به صدا و سیمای این کشور پنجشنبه ۹ آبان ماه از تصمیم دولت تفلیس و تل آویو جهت لغو روادید برای شهروندان یکدیگر خبر داد.

این تصمیم بعد از دیدار بیدزینا ایوانیشویلی نخست‌وزیر این کشور و زئیف الکین معاون وزیر امور خارجه اسرائیل که هم‌اکنون در تفلیس به سر می‌برد گرفته شد.

ایوانوشویلی بعد از دیدار با مقام اسرائیلی به روزنامه نگاران گفت: «اسرائیل لغو ویزا با گرجستان را پذیرفت و هدیه ما نیز به دوستان اسرائیلی اقدامی متقابل بود. اکنون گرجی‌ها می‌توانند بدون روادید به اسرائیل سفر کنند.»

وی گفت که تصیم نهایی و اصولی گرفته شده است و جزئیات فنی در دیدار الکین با ایراکلی گاریباشویلی وزیر امور داخله گرجستان (که هم اکنون برگزار می‌شود) مذاکره و حل خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه اسرائیل نیز با تایید خبر لغو ویزای دوجانبه با گرجستان اعلام کرد که در دیدار با گاریباشویلی جزئیات موضوع بررسی خواهد شد.

لغو روادید میان تل آویو و گرجستان در حالی است که ۱۰ تیرماه سال جاری دولت تفلیس به صورت یکجانبه قرارداد لغو روادید با ایران را فسخ کرد.

قرارداد لغو روادید برای اقامت ۴۵ روزه میان دو کشور در جریان سفر وزیر خارجه وقت ایران به تفلیس در نوامبر ۲۰۱۰ امضا و در ژانویه ۲۰۱۱ به اجرا گذاشته شد.

مقام‌های گرجستان علت فسخ لغو روادید با ایران را مشکلات مهاجرت و تحریم‌ها علیه ایران عنوان کرده‌اند. گرجستان همچنین یک هفته قبل از فسخ لغو روادید با ایران، حساب بانکی ۱۵۰ ایرانی در این کشور را مسدود و دارایی‌های آنها را به مبلغ ۱۹ میلیون دلار غیر قابل دسترس کرد.

خبر این اقدام از زبان رئیس بانک مرکزی گرجستان درست همزمان با دیدار بیدزینا ایوانیشویلی، نخست‌وزیر گرجستان با همتای اسرائیلی خود بنیامین نتانیاهو منتشر شد.

اول تیر ماه روزنامه وال استریت جورنال از تلاش ایرانی‌ها برای دور زدن تحریم‌های غرب با استفاده از سیستم بانکی گرجستان خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG