لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

محاکمه یک فعال رسانه‌ای مصری به اتهام دعوت به کشتن محمد مرسی


 توفیق عکاشه روز شنبه در دادگاه
توفیق عکاشه روز شنبه در دادگاه
محاکمه توفیق عکاشه یکی از فعالان رسانه‌ای مصر به اتهام دعوت به کشتن محمد مرسی رئیس جمهور این کشور، شنبه ۱۱ شهریور در دادگاه کیفری قاهره آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عکاشه در جلسه دادگاه، اتهام منتسب به او مبنی بر دعوت به کشتن مرسی را رد کرد. او در حالی که مقابل قضات دادگاه ایستاده بود، گفت: «تمام آنچه انجام دادم انتقاد از مرسی بود.»

او محاکمه خود را محکوم کرد و آن را «محاکمه سیاسی» دانست. او در این باره گفت: «اخوان‌المسلمین می‌خواهند هر صدای متفاوت را خفه کنند تا ما را به نظام پیش از انقلاب باز گردانند.»

عکاشه تاکید کرد که او تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است چرا که از «دست داشتن اخوان‌المسلمین در حملات به مراکز پلیس، دادگاه‌ها و زندان‌ها در جریان انقلاب» پرده برداشته است.

عکاشه شنبه در میان استقبال ده‌ها تن از هوادران خود وارد سالن دادگاه شد. آنها شعار می‌دادند: «مردم خواهان بازگشت الفراعین» هستند. تنش‌هایی هم میان هواداران و مخالفان عکاشه در سالن دادگاه روی داد.

کمیته دولتی مسئول صدور مجوز برای شبکه‌های تلویزیونی خصوصی، حکم توقف پخش شبکه تلویزیونی «الفراعین» را که عکاشه ریاست آن را بر عهده دارد، به دلیل «نقض شروط مجوز» صادر کرده بود. این اقدام پس از آن روی داد که عکاشه به شدت مرسی و گروه اخوان المسلمین را مورد انتقاد قرار داد.

عکاشه در برنامه‌ای که از شبکه خبری‌اش پخش می‌شد گفته بود: «هواداران مرسی خون او را حلال کردند»، سپس ادامه داد: «پس من هم خون رئیس جمهور را حلال می‌کنم.»

عکاشه همچنین متهم به اهانت به مرسی و انتشار اخبار کذبی است که می‌تواند به امنیت ملی ضربه وارد کند. در صورت محکوم شدن عکاشه، حکم او زندان خواهد بود.

جلسه دوم محاکمه عکاشه به درخواست وکلای او حدود یک ماه دیگر برگزار خواهد شد.

اسلاف عفیقی سردبیر روزنامه الدستور مصر نیز به اتهام اهانت به رئیس جمهور قرار است محاکمه شود. همچنین دادخواست‌هایی علیه شمار دیگری از روزنامه نگاران مصری صادر شده است.
XS
SM
MD
LG