لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

«جنرال موتورز»،‌ «اوپل» را به «پژو-سیتروئن» فروخت


شرکت آمریکایی «جنرال موتورز» بخش اروپایی تولید خود را به گروه خودروسازی «پژو-سیتروئن» فروخت.

به گزارش ‌خبرگزاری آسوشیتدپرس، جنرال موتورز روز دوشنبه ۱۶ اسفند اعلام کرد که خودروسازی «اوپل» در آلمان و خودروسازی «واکسهال» در بریتانیا را به بهای دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار به گروه خودروسازی پژو-سیتروئن می‌فروشد.

گروه خودروسازی اوپل در آلمان و واسکهال در بریتانیا که زیر مجموعه جنرال موتورز هستند، در سال‌ها اخیر زیان‌ده بوده‌اند.

گروه خودروسازی پژو-سیتروئن با خرید اوپل و واکسهال، با تولید سالانه ۵ میلیون خودرو به دومین خودروساز بزرگ اروپا تبدیل خواهد شد. رتبه نخست در قاره اروپا متعلق به فولکس‌واگن است.

کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژو-سیتروئن، این قرارداد را برای این شرکت تعیین‌کننده دانست و ماری بارا، مدیر جنرال موتورز، نیز آن را معامله برد-برد خواند.

پژو-سیتروئن با مشارکت بانک فرانسوی «بی‌ ان‌ پی پاریبا»، مدیریت ۱۲ کارخانه جنرال موتورز در اروپا در دست خواهد گرفت. در این کارخانه‌ها نزدیک به ۴۰ هزار تن اشتغال دارند.

از همان هنگام که زمزمه فروش این کارخانه‌ها شنیده می‌شد، آلمان و بریتانیا نسبت به سرنوشت هزاران تن از کارگران این کارخانه‌ها ابراز نگرانی کردند.

کارلوس تاوارس مدیرعامل پژو-سیتروئن در واکنش به این نگرانی‌ها قول داد که به تعهدات کنونی جنرال موتورز به کارگران این کارخانه‌های پایبند باشد.

گروه خودروسازی پژو-سیتروئن در حالی به خرید این کارخانه‌ها اقدام کرده است که سه سال پیش با کمک سرمایه‌گذاران چینی و دولت فرانسه از ورشکستگی نجات یافت.

کارلوس تاوارس امیدوار است که با کاهش هزینه‌ها و استفاده بهینه از ظرفیت‌های کارخانه‌ها، آنها را از زیان‌دهی به سود دهی برساند.

پس از اعلام خبر این معامله، ارزش سهام پژو-سیتروئن صبح روز دوشنبه ۴ درصد افزایش یافت.

در سال‌های اخیر، جنرال موتورز در اروپا کارنامه موفقی نداشته است. این گروه خودورسازی از سال ۱۹۹۹ به این سو، هیچ سالی به سودهی نرسیده است.

سال گذشته، اوپل و واکسهال تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فروش داشته‌اند.

در این میان، به خاطر شمار زیاد بازنشستگان اوپل و تعهد این شرکت به آنها، این شرکت نسبتا زیر قیمت به پژو-سیتروئن فروخته شده است.

XS
SM
MD
LG