لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

گزارشگران بدون مرز محدودیت دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران را محکوم کرد


روز یکشنبه تلگرام و و اینستاگرام در ایران به‌طور کامل مسدود شد.
روز یکشنبه تلگرام و و اینستاگرام در ایران به‌طور کامل مسدود شد.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز محدودیت دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران را محکوم کرد.

گزارشگران بدون مرز روز یکشنبه ۱۰ دی در فیس‌بوک خود «محدود کردن دسترسی مردم به اینترنت و نرم‌افزارهای کاربردی چون تلگرام و اینستاگرام را از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران» را محکوم ‌کرد و آن را «سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی و حق دانستن مردم»‌ دانست.

در پی اعتراض‌های روزهای گذشته در شهرهای ایران، از روز شنبه اختلالاتی در اینترنت به ویژه شبکه تلگرام به‌وجود آمد. روز یکشنبه اما تلگرام و و اینستاگرام در ایران به‌طور کامل مسدود شد.

شبکه تلگرام در اعتراض‌های اخیر کانالی برای دریافت خبر و ویدئو از مراجع غیررسمی داخلی و خارجی بود.

روز شنبه پس از اعتراض محمد آذری جهرمی وزیر ارتباطات به تلگرام درباره سایت آمدنیوز، این شبکه کانال آمدنیوز را با بیش از یک میلیون کاربر مسدود کرد.

وزیر ارتباطات آمدنیوز را به تشویق خشونت متهم کرده بود. با این حال آمدنیوز بار دیگر کانال دیگری ایجاد کرد که آن نیز از دسترس خارج شد.

اما روز یکشنبه پاول دوروف، مدیر شبکه تلگرام، اعلام کرد که مقام‌های ایران به دلیل رد درخواست فیلترینگ کانال تلگرامی «صدای مردم» که جایگزین آمدنیوز شده، و چند کانال تلگرامی دیگر، دسترسی به این شبکه را مسدود کردند.

پیش از این مدیر تلگرام گفته بود که این شبکه ۴۰ میلیون کاربر در ایران دارد.

در زمینه مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسان اینستاگرام و تلگرام در ایران، اسماعیل جبارزاده، معاون سیاسی وزیر کشور، با تأیید این موضوع گفته است که این تصمیم «مقطعی» است.

او اضافه کرده «دولت بنای تعطیلی شبکه‌های مجازی را ندارد اما در زمانی که ایجاد اختلال می‌شود، طبیعی است که از ابزارهای کنترل اجتماعات غیرقانونی و تصمیمات مقطعی استفاده شود».

خبرگزاری صدا و سیما نیز روز یکشنبه از «مسدود شدن دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام به دستور نهادهای امنیتی» با هدف «آرامش و امنیت شهروندان» خبر داد.

از سوی دیگر خبرگزاری ایلنا به نقل از یک منبع آگاه نوشت ارتباطات سیار روز شنبه با دستور مجموعه وزارت ارتباطات یا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قطع نبوده و تمامی اختلالات مربوطه به دستور مقام‌های بالا دستی در یکی از نهادهای ذیربط امنیتی رخ داده است.

به گفته این منبع آگاه «باتوجه رخدادهای چند روز اخیر، دستور داده شده است تا در صورت برگزاری تجمعات قطعی نقطه‌ای ارتباطات ثابت و قطع اینترنت موبایل خواهیم داشت.»

XS
SM
MD
LG