لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

افراد مسلح دو خلبان ترکیش ایرلاین را در لبنان ربودند


فرودگاه بیروت
فرودگاه بیروت
افراد مسلح خلبان و کمک خلبان یکی از هواپیماهای ترکیش ایرلاین را در ساعت‌های اولیه بامداد جمعه ۱۸ مرداد، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بیروت ربودند.

بنا به گزارش منابع خبری لبنان، شش رباینده سوار بر دو خودرو، ساعت ۳ بامداد مینی‌بوس حامل خدمه یکی از هواپیماهای خطوط هواپیمایی ترکیه که از فرودگاه بیروت راهی هتل بود، متوقف کرده و خلبان و کمک خلبان را به همراه خود بردند.

پس از آن خبرگزاری دولتی لبنان اعلام کرد، گروهی که خود را «زائران امام رضا» نامیده، اعلام کردند دو خلبان و کمک خلبان ترک را در ازای آزادی ۹ لبنانی شیعه که سال گذشته در سوریه به دست مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهوی سوریه ربوده شده بودند، آزاد خواهد کرد.

وزارت امور خارجه لبنان و ترکیش ایرلاین اعلام کردند که با شرکت‌های لبنانی در تماس هستند اما تاکنون هیچ اطلاعاتی از وضعیت ربوده‌شدگان ندارد.

در بیانیه ربایندگان که آن را تلویزیون و خبرگزاری دولتی لبنان پخش کرده‌اند، آمده است: «کاپیتان هواپیما و کمک او مهمان ما خواهند بود تا زمانی که برادرانمام که در اعزار ربوده شده‌اند، آزاد شوند.»

در این بیانیه آمده است که ترکیه مسئول سرنوشت لبنانی‌های ربوده شده در لبنان است.

سال گذشته مخالفان مسلح بشار اسد یک اتوبوس حامل زائران لبنانی شیعه را که از ایران در حال بازگشت به لبنان بودند در سوریه ربودند. پس از آن ‌ادم‌ربایان،‌ زنان را آزاد کرده و ۱۱ مرد را نگاه داشتند. از این ۱۱ نفر هم اکنون ۹ نفر همچنان در اختیار مخالفان در سوریه هستند.

پس از حادثه جمعه، دولت ترکیه به شهروندان خود نسبت به سفر به لبنان هشدار داد و از شهروندانی که در لبنان هستند خواست هرچه سریع‌تر به ترکیه باز گردند.

احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در صفحه شخصی خود در سایت توئیتر نوشت که با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان درباره حادثه آدم ربایی تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

اغلو نوشت: « تمام تلاش خود را برای بازگشت سالم دو خلبان نزد خانواده‌هایشان به کار خواهیم بست.»

حادثه آدم ربایی در حالی روی داده است که یک منبع سیاسی بلندپایه در لبنان پیش از این به خبرگزاری رویترز گفته بود مقام‌های امنیتی اطلاعاتی در دست دارند مبنی بر اینکه خانواده‌های ربوده‌شدگان لبنانی در سوریه برای به گروگان گرفتن شهروندان ترکیه برنامه‌ریزی می‌کنند.

اما رسانه‌های لبنان به نقل از سخنگوی بستگان ربوده‌شدگان لبنانی دو سوریه گزارش داده‌اند که هرگونه رابطه با آدم ربایی روز جمعه را رد کرده است.

ترکیه از مخالفان مسلح بشار اسد حمایت می‌کند. بستگان شهروندان لبنانی شیعه ربوده شده در سوریه بار‌ها با تجمع مقابل سفارت ترکیه در بیروت خواستار آن شدند تا آنکارا از نفوذ خود در میان مخالفان اسد برای آزادی فرزندانشان استفاده کند.

سال گذشته نیز دو شهروند ترکیه به همراه شماری شهروند سوری توسط یک خانواده شیعه لبنانی ربوده شده بودند. این اتفاق پس از آن روی داد که مخالفان در سوریه یک شهروند لبنانی را ربودند.
XS
SM
MD
LG