لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

تولید نفت آمریکا بر واردات این کشور پیشی گرفت


تگزاس
تگزاس
حجم تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا در ماه گذشته برای نخستین بار از سال ۱۹۹۵ بر واردات نفت این کشور پیشی گرفته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ آبان گزارش داد که تولید نفت داخلی این کشور همچنان روند افزایشی‌ خود را حفظ کرده است. این در حالی است که مصرف محصولات نفتی در ایالات متحده تقریبا ثابت باقی مانده است.

آمارهای منتشر شده طی دو ماه گذشته بالاترین رقم تولید نفت ایالات متحده آمریکا را از زمان روی آوردن این کشور به استفاده از روش حفاری شکست هیدرولیکی در لایه‌های سنگی زمین نشان می‌دهند.

روش مذکور در واقع ترکیبی از حفاری افقی و شکست‌های هیدرولیکی، یعنی تزریق آب به همراه مواد شیمیایی به درون سازه‌های سنگ رسی و ترک دادن آنها برای دسترسی به نفت محصور بین لایه‌ها است که در ایالت‌هایی مانند داکوتای شمالی و تگزاس مورد استفاده قرار گرفته است.

منتقدان می‌گویند این روش سفره‌های زیرزمینی آب را آلوده می‌کند.

آژانس جهانی انرژی ۲۳ آبان ماه سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۱۷ احتمالا از نظر نیاز به انرژی خودکفا خواهد شد.

طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، میزان تولید نفت آمریکا به مدد تولید نفت از سنگ‌های رسی در سال ۲۰۱۵ در مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ فرا‌تر از یازده میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در ماه سپتامبر بالاترین آمار تولید ماهیانه از ماه مه ۱۹۸۹ به شمار می‌رود.

تولید نفت خام آمریکا در ماه اکتبر به ۷٫۷۴ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به ماه سپتامبر با کاهش روبرو بود. توفان استوایی کارن مهم‌ترین دلیل این کاهش بود. با این حال تولید نفت آمریکا در اکتبر نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

واردات خالص نفت خام آمریکا نیز از ۷٫۹۲ میلیون بشکه در ماه سپتامبر به ۷٫۵۷ بشکه در ماه اکتبر کاهش یافته که این رقم نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش نشان داد.

این گزارش می‌گوید که پیشرفت‌های حاصل در عرصه بهینه‌سازی مصرف سوخت اتومبیل و عرصه‌های مشابه موجب کاهش مصرف محصولات نفت آمریکا شده که به نوبه خود تقاضای داخلی برای واردات نفت خام را کاهش داده است.

با توجه به افزایش تولید نفت در داخل آمریکا و وابستگی کمتر این کشور به واردات این ماده، انتظار می‌رود که روند توازن مثبت تولید و واردات نفت ایالات متحده یک دهه دیگر نیز ادامه پیدا کند و به این ترتیب یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد فشار بر بازارهای جهانی نفت از میان برداشته خواهد شد.

با این حال ایالات متحده آمریکا هنوز هم بزرگترین مصرف کننده و واردکننده نفت خام در دنیا محسوب می‌شود. اما اگر واردات محصولات نفتی را نیز در نظر گرفته شود چین هم‌اکنون بزرگترین واردکننده نفت خام و محصولات نفتی پالایش شده است.

بر اساس این گزارش، به رغم پیشی گرفتن تولید نفت آمریکا بر واردات، قیمت جهانی نفت خام همچنان در بازارهای جهانی بالا باقی مانده است.

دولت آمریکا رسیدن به چنین آمارهای امیدوارکننده‌ای را حاصل تلاش‌های خود می‌داند. کاخ سفید در بیانه‌ای عنوان کرده است که این آمارها نتیجه‌ افزایش تولید و سیاست‌های دولت از جمله افزایش استانداردهای اقتصاد سوختی می‌باشد. به گفته کاخ سفید سیاست افزایش استانداردهای اقتصاد سوختی موجب کاهش مصرف نفت، کاهش آلودگی‌های کربنی و کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان شده است.
XS
SM
MD
LG