لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

مهدوی‌کنی: رهبری شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات را مشروط به اقرار به اشتباهشان می‌داند


آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان می‌گوید، رهبر جمهوری اسلامی، شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس امسال را مشروط به «اقرار به اشتباه» خود کرده‌ است.

آیت‌الله مهدوی کنی به همراه آیت‌الله یزدی، دبیر جامعه مدرسین قم، با تشکیل کمیته‌‌ای موسوم به ۷+۸، درصدد وحدت طیف‌های مختلف اصولگرایان برای ارائه فهرست واحد در انتخابات است؛ با این حال وی تاکنون موفق نشده جبهه پایداری که محور ان آیت‌الله مصباح یزدی است را به ارائه فهرست واحد با اصولگرایان قانع کند.

‌آیت‌الله مهدوی کنی در مصاحبه با خبرگزاری فارس، ‌درباره نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره معیارهای نامزدهای مجلس گفت: «ایشان می‌گویند هر کس آمد و گفت من این اصول و قانون اساسی و انقلاب و اسلام و رهبری را قبول دارم، حتی اگر اختلاف سلیقه با من هم دارد، نباید از انقلاب طرد شوند.»

آیت‌‌الله مهدوی کنی در ادامه می‌گوید هنگامی که از رهبر جمهوری اسلامی درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پرسیده، شد، او در پاسخ گفت: «اگر آمدند و اقرار به اشتباه کردند، مسئله‌ای نیست، ولی نه اینکه بگویند ما می‌خواهیم بیاییم در انتخابات و از نان پخته شده استفاده کنیم. بیایند و بگویند ما در برهه‌ای اشتباه کردیم و حالا هم فهمیده‌ایم و دیگر نمی‌خواهیم آن اشتباهات را تکرار کنیم.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که شماری زیادی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ به محاکمه کشیده شده و برخی از آنها نیز هنوز در زندان به سر می‌برند و فعالیت جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب از تشکل‌های عمده اصلاح‌طلبان نیز ممنوع شده است.

از سوی دیگر به رغم اینکه به گفته آیت‌الله مهدوی کنی، رهبر جمهوری اسلامی، شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات را منوط به اقرار به «اشتباه» کرده، چهره‌های برجسته این طیف، مانند محمد خاتمی، به صراحت مشارکت در انتخابات را مشروط به شرایطی کرده‌اند که به تصریح آنها محقق نشده است.

آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و تضمین انتخابات آزاد از جمله شرایطی است که محمد خاتمی بارها تکرار کرده است.

محمد خاتمی در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود گفته است در صورتی که شرایط فراهم نشود حتی اگر «بزرگان و افراد موثر» هم در این انتخابات شرکت کنند، «مردم شرکت نخواهند کرد.»

رئیس جمهور پیشین ایران آبان‌ماه امسال تصریح کرد: «بسیار باید متاسف ‏بود که شاهد وجود این فضا نیستیم و حتی گاه درست نقطه مقابل آن را می‌بینیم.»

در یکی از تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها، آیت‌الله محمد موسوی موسوی خوئینی، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، با حاکمیت اتمام حجت کرده و گفته است اگر آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان «نامه فدایت شوم هم برای اصلاح‌طلبان بنویسند دیگر نتیجه‌ای ندارد، چون فرصت تمام شده است.»

موسوی خوئینی همچنین با بیان اینکه حاکمیت از اصلاح‌طلبان عبور کرده، تصریح کرده است که مردم «خود می‌دانند که با چنین انتخاباتی چگونه برخورد کنند.»

پیش از این احمد جنتی، که منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در شورای نگهبان است، گفته بود نیازی به شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست؛ انتخابات مجلس قرار است ۱۲ اسفند ماه امسال برگزار شود.

در واکنش به اینگونه مواضعِ احمد جنتی و مقابله دیرینه وی با اصلا‌ح‌طلبان، آیت‌الله موسوی خوئینی به طنز گفته است می‌داند که «دامن آقای جنتی منزّه است ... از اینکه اصلاح‌طلبان را برای ورود به مجلس و حتی برای ورود به بهشت تایید بفرمایند.»

محمد موسوی خوئینی، نوشته خود را اینگونه به پایان می‌رساند: «برای انبساط خاطر جناب جنتی ضرب‌المثل جدیدی شنیده‌ام که خدمت دایم الوجودشان عرض می‌کنم: دو چیز در این دنیا باقی می‌ماند: یکی نام نیک، و دیگر آیت الله جنتی.»
XS
SM
MD
LG