لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

چند نکته درباره اوتیسم


چند نکته درباره اوتیسم

-اوتیسم ناشی از تفاوت‌هایی در سیستم اعصاب است که بر شیوه ارتباط برقرار کردن افراد با دیگران تاثیر می‌گذارد. همچنین باعث می‌شود که افراد اوتیستیک ادراک متفاوتی نسبت به جهان اطراف خود داشته باشند. برخی از آنها ذهنشان به شدت تصویری است و از آن‌چه می‌بینند در ذهن خود عکس برمی‌دارند.

-اوتیسم طیف‌های مختلفی دارد. یک‌سر طیف نابغه‌هایی مانند تمپل گراندین، استاد دانشگاه ایالتی کلرادو آمریکا قرار دارند، چهره‌ای که علی‌رغم اوتیسم شدید و کلاسیک خود دستاوردهای علمی بسیاری کسب کرده و در حوزه صنایع مربوط به دامداری اختراعات بسیاری را به نام خود ثبت کرده است. سر دیگر طیف اما ماجرا تفاوت دارد و گاه به افراد اوتیستیکی برمی‌خوریم که در رابطه با امور ساده روزانه خود به کمک نیاز دارند.

-محدودیت‌های ناشی از اوتیسم امری ثابت نیست که نتوان هیچ تغییری در آنها ایجاد کرد. تجربه خانواده‌های افراد اوتیستیک نشان می‌دهد که با کار شدید و گسترده و در طول چند سال گاهی می‌توان تغییر زیادی در معادله ایجاد کرد.

-افراد اوتیستیک به دلیل تفاوتی که در سیستم عصبی آنها وجود دارد، گاه رفتار متفاوتی نسبت به جمعیت نرمال دارند، پریدن‌های غیرارادی، خیره شدن به چیزهای مدور یا حتی حساسیت شدید نسبت به تماس بدنی نمونه‌هایی از این تفاوت است. البته این نشانه‌ها در مورد همه افراد اوتیستیک صادق نیست. یکی از کتاب‌های فوق‌العاده‌ای که علت این رفتار غیرمعمول را شرح می‌دهد، کتابی است با عنوان «چرا من می‌پرم» که نویسنده آن خود اوتیستیک است و در واقع دنیای خودش را توصیف می‌کند.

-شمار افراد اوتیستیک در جهان روز به روز بیشتر می‌شود که یکی از دلایل آن افزایش شناخت نسبت به اوتیسم است. فرضیه‌های دیگری هم البته مطرح است که اثبات شده نیستند. در هر حال در جایی مثل بریتانیا حدود ۷۰۰ هزار فرد اوتیستیک زندگی می‌کنند (به نقل از وبسایت جامعه اوتیستیک ملی بریتانیا) که تا همین چند سال قبل هم کسی تصورش را نمی‌کرد.

XS
SM
MD
LG