لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

آلمان نمایش گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را لغوشده اعلام کرد


موزه هنرهای معاصر تهران؛ تابلوی «دوشیزه و گیسو» اثر آنری دو تولوز-لوترک
موزه هنرهای معاصر تهران؛ تابلوی «دوشیزه و گیسو» اثر آنری دو تولوز-لوترک

مقامات فرهنگی آلمان از لغو برگزاری نمایشگاه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در برلین خبر دادند، تصمیمی که متعاقب مخالفت ایران با ارسال این آثار به خارج از کشور گرفته شد.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، هشتم دی، اظهارات هرمان پرزینگر، رئیس بنیاد میراث فرهنگی پروس، را بازتاب داد که اعلام کرده «در کمال تاسف» ناگزیر از گرفتن چنین تصمیمی شده است، چرا که «ایران مجوزهای لازم برای خروج این آثار هنری را صادر نکرد».

بنیاد میراث فرهنگی پروس پاییز سال گذشته با موزه هنرهای معاصر تهران تفاهم‌نامه‌ای را برای نمایش برخی از آثار این موزه در برلین به امضا رساند، نظیر تفاهم‌نامه میان موزه مکسی ایتالیا با این موزه ایرانی.

متعاقب این امر مسئولان موزه هنرهای معاصر تهران اعلام کردند که ۶۰ اثر از گنجینه این موزه را که شامل ۳۰ اثر مدرن از هنرمندان خارجی و ۳۰ اثر از هنرمندان ایرانی می‌شود در شهرهای رم و برلین به نمایش می‌گذارند.

اما این مسئله با اعتراض برخی هنرمندان نقاش در ایران مواجه شد که ماجرا را «پرابهام» می‌خواندند و خواستار ارائه ضمانت‌نامه «برای بازگشت به موقع، صحیح، سالم و اصل همه آثار» بودند، امری که در نهایت موجب شد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور به توقف روند ارسال این آثار به خارج از کشور بدهد.

در این حال بنیاد میراث فرهنگ پروس اعلام کرده از آنجا که قرار بوده این نمایشگاه ابتدای ماه جاری میلادی، دسامبر، در برلین برگزار شود، دیگر نمی‌تواند برگزاری آن را ببیشتر به تاخیر بیندازد و به همین خاطر از آن صرف‌نظر کرده است.

این بنیاد در نهایت تاکید کرد که علی‌رغم این مسئله همچنان خود را به تبادل فرهنگی با ایران متعهد می‌داند.

پیش از این وزارت خارجه آلمان در نامه‌ای به همتای ایرانی خود عنوان کرده بود که ایالت برلین ضمانت‌های لازم را به موزه هنرهای معاصر تهران داده که بر اساس آن تمامی آثار باید به تهران بازگردانده شود و «تا هنگام عودت آثار، هیچ گونه شکایت دادگاهی جهت تحویل، ضبط، توقیف و یا اقدامات اجرایی مجاز نیست».

گنجینه موزه هنرهای معاصر ایران شامل مجموعه ارزشمندی از آثار هنرمندان مدرن غرب همچون پیکاسو، ون‌گوک، پولاک، خوان میرو و اندی وارهول است که در دوره حکومت پهلوی با نظارت فرح پهلوی، ملکه آن زمان ایران، گردآوری شده بود.

XS
SM
MD
LG