لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

نایب قهرمانی هندبال ایران در مسابقات گزینشی المپیک


رقابت نهایی ایران و قطر ۲۸ بر ۱۹ به سود قطر خاتمه یافت
رقابت نهایی ایران و قطر ۲۸ بر ۱۹ به سود قطر خاتمه یافت

تیم ملی هندبال ایران با شکست مقابل قطر در دیدار فینال رقابت‌های انتخابی المپیک در قاره آسیا، به عنوان نایب قهرمانی دست یافت و از کسب سهمیه مستقیم المپیک بازماند.

ایران در مرحله مقدماتی همین مسابقات، با اختلاف چشمگیر ۳۲ بر ۱۷به قطر باخت اما در رقابت نهایی، نتیجه نزدیک ۲۸ بر ۱۹ روی تابلو به ثبت رسید.

ایران در شروع بازی فینال، نمایشی برتر داشت و چند بار از میزبان مسابقات پیش افتاد اما هنرنمایی دانیل ساریچ دروازه‌بان بارسلونا مانع از افزایش اختلاف شد.

بازیکنان تیم ملی قطر که از نقاط مختلف جهان گردهم آمده‌اند، با دوندگی بالا توانستند ابتکار عمل را به دست بگیرند و ضمن انجام بازی سرعتی و موفقیت در ضد حملات، در نیمه نخست ۱۵ بر ۱۱ پیروز شوند.

برادران استکی که در اشتوتگارت و مون پلیه بازی می‌کنند، همچنین پویا نوروزی‌نژاد و شاهو نصرتی بارها تیم نایب قهرمان سال ۲۰۱۵ جهان را به زحمت انداختند.

عرفان اسماعیلاگیچ، سرمربی ایران برخلاف بازی دو تیم در مرحله مقدماتی، این بار تیمش را با تمام قوا روانه میدان کرده بود. شاگردان او به رغم پذیرش شکست، رقابتی سخت را برای قطر رقم زدند. رافائل ماکوته بازیکن کوبایی و کمال‌الدین بازیکن مراکشی‌الاصل قطر، نقش چشمگیری در برتری تیم‌شان داشتند.

در دیدار رده‌بندی، بحرین مقابل کره جنوبی پیروز شد و به عنوان سوم دست یافت. بدین ترتیب ایران و بحرین می‌توانند در مسابقات انتخابی بین قاره‌ای در مصاف با نمایندگان اروپا و آمریکا، باز هم برای کسب سهمیه المپیک تلاش کنند.

ایران با کسب مقام نایب قهرمانی، در دور نهایی مسابقات گزینشی با تیم‌های سوم و ششم جهان، همچنین تیم سوم اروپا همگروه می‌شود. در حالی که بحرین به عنوان تیم سوم آسیا در شرایطی سخت‌تر با تیم‌های چهارم و پنجم جهان و تیم دوم اروپا بازی خواهد کرد.

تیم ملی هندبال ایران در این دوره از رقابت‌ها در مرحله گروهی مقابل عمان، ازبکستان، ژاپن و عربستان پیروز شد. در نیمه نهایی هم توانست بحرین را مغلوب کند و شکست در دیدار رده‌بندی بازی‌های آسیایی اینچئون را جبران کند، آن هم در شرایطی که هدایت تیم بحرین به عهده بوروت ماچک سرمربی پیشین ایران بود.

سعید برخورداری، محسن باباصفری، سعید حیدری‌راد، میلاد مسائلی، شاهو نصرتی، جلال کیانی، سجاد استکی، الله‌کرم استکی، پویا نوروزی‌نژاد، مهرداد صمصامی، محمدرضا رجبی، دانیل کمیشن‌نژاد، افشین صادقی، مهدی موسوی، احسان ابویی، مجتبی حیدرپور، سیدعلی‌رضا موسوی و سامان بربط بازیکنان ایران در این دوره از مسابقات بودند.

حضور ایمان جمالی، لژیونر هندبال ایران در این مسابقات می‌توانست بر قدرت این تیم بیافزاید اما او تصمیم گرفت برای مجارستان بازی کند. جمالی در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «بیشترین زحمت را برای هندبال ایران کشیده‌ام و حتی اگر در تیم ملی هندبال مجارستان بازی کنم، همه می‌گویند ایرانی است.»

ملی‌پوش سابق هندبال ایران یادآور شد: «با بازی مقابل بهترین تیم‌های اروپایی همیشه مورد توجه خارجی‌ها بودم اما فعالیتم بازتاب مناسبی در رسانه‌های ایران نداشت. حتی در سایت رسمی فدراسیون هم خبری از من نبود. هیچکس در اروپا نمی‌دانست که ایران هندبال دارد. من رفتم و راه را باز کردم. حالا چهار لژیونر در اروپا داریم.»

XS
SM
MD
LG