لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۶

شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ نامزدهای ریاست‌جمهوری را به پایان رساند


سخنگوی شورای نگهبان ساعاتی قبل احتمال داده بود که این شورا اسامی افراد تاییدصلاحیت‌شده را روز پنجم اردیبهشت اعلام کند.
سخنگوی شورای نگهبان ساعاتی قبل احتمال داده بود که این شورا اسامی افراد تاییدصلاحیت‌شده را روز پنجم اردیبهشت اعلام کند.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که این شورا بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین به پایان رساند و نتایج آن را در همین روز به وزارت کشور اعلام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی اظهار داشت: «در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری به جمع‌بندی رسیدیم و اکنون مشغول کارهای کارشناسی و مقدمات اداری هستیم و تلاش می‌کنیم نتایج را تا پایان ساعت امروز به وزارت کشور تقدیم کنیم».

آقای کدخدایی ساعاتی قبل احتمال داده بود که شورای نگهبان بخواهد با استناد به تبصره ماده ۵۷ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری از فرصت پنج روزه دوم خود برای بررسی صلاحیت‌ها استفاده کند و اسامی افراد تایید صلاحیت‌شده را روز پنجم اردیبهشت به اطلاع عموم برساند.

‎با این وجود شورای نگهبان به قرصت پنج روزه دوم نیازی پیدا نکرده و چنان‌که سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید اکنون بر عهده وزارت کشور است که تعداد و اسامی نامزدهای واجد شرایط را اعلام کند. وزارت کشور نیز حداکثر دو روز فرصت دارد که درباره اسامی را به اطلاع‌رسانی کند.

در همین حال دبیر ستاد انتخابات کشور گفته است که احتمال دارد وزارت کشور فردا، جمعه، اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی پورعلی با اشاره به مهلت دو روزه وزارت کشور برای اعلام اسامی گفته است: «فعلا تا این لحظه شورای نگهبان نتایج بررسی‌های خود را به وزارت کشور اعلام نکرده اما اگر این گزارش را تا آخر وقت امروز به وزارت کشور ارسال کند، احتمال اعلام اسامی در روز جمعه وجود دارد».

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران ۱۶۳۶ نفر به عنوان داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند، اما درصد اندکی از آنها افراد شناخته شده با سوابق سیاسی هستند.

ثبت‌نام افراد گمنام که حتی در برخی موارد کودکان نیز جزو آنان بوده‌اند انتقادات بسیاری را در رسانه‌های داخل ایران و میان فعالان سیاسی برانگیخته است تا جایی که مقامات جمهوری اسلامی به نقص در قانون انتخابات اذعان داشته‌اند.

در این میان گمانه‌زنی‌ها پیرامون رد یا تایید صلاحیت برخی چهره‌های سیاسی شناخته شده شدت گرفته است تا جایی که حسن روحانی، رییس‌جمهوری فعلی نیز مشمول این گمانه‌زنی‌ها شده است به ویژه به خاطر تاکیدات بسیار سخنگوی شورای نگهبان که می‌گوید تایید صلاحیت‌ها فقط مربوط به همان یک دوره است و ممکن است فردی برای دوره بعد ردصلاحیت شود.

جلسه نهایی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری روز پنج‌شنبه به جای تهران در قم برگزار شد و عباسعلی کدخدایی در توضیح آن عنوان کرد که «تشکیل جلسات این شورا و یا جلسات فقها به دلیل حضور اغلب آنها در این شهر، امری رایج است»، ضمن آن که «همزمانی تشکیل برخی کمیسیون‌های مجلس خبرگان مانع حضور فقهای عضو این کمیسیون‌ها در جلسه تهران می‌شد».

XS
SM
MD
LG