لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

لاریجانی قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور را به روحانی ابلاغ کرد


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه ۲۸ اسفند، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور را برای اجرا به رئیس جمهوری ایران ابلاغ کرده بود.

تسنیم همچنین روز شنبه متن کامل این قانون را منتشر کرده که شامل ۱۲۴ ماده و ۱۲۸ تبصره است و بر سه محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمرکز می‌کند.

در حوزه اقتصاد کلان، این قانون دستیابی به رشد اقتصادی متوسط سالانه هشت درصد را تا سال پایانی برنامه هدف قرار داده است و برای نمونه عنوان می‌کند که نرخ بیکاری باید باید تا ۲٫۱ کاهش یابد و نرخ تورم نیز به ۸٫۸ برسد.

نمونه دیگر، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور به مساله حاشیه‌نشینی پرداخته و دولت را موظف کرده است که از توسعه حاشیه‌نشینی جلوگیری کند و جمعیت مناطق حاشیه نشین را به طور سالیانه ۱۰ درصد کاهش دهد.

در این قانون پوشش بیمه سلامت برای تمام افراد کشور اجباری بوده و برای این منظور مبالغی را به عنوان یارانه دولتی پیش‌بینی کرده است. برخورداری از بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم ایران از جمله پناهدگان نیز الزامی است.

مورد دیگری که این قانون بر آن توجه ویژه‌ای دارد، توان دفاعی و نظامی کشور است که از جمله دولت را موظف می‌کند به توسعه و افزایش توان تولیدی موشکی و توسعه و تقویت توان پدافند هوایی در سطوح مختلف برد کوتاه، متوسط و بلند.

قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور روز ۱۴ اسفند به تصویب مجلس شورای اسلامی و روز ۲۱ اسفند نیز با اصلاح برخی بندها به تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

XS
SM
MD
LG