لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

دیدار مشاور ترامپ با رهبران اسرائیل و فلسطین با هدف ازسرگیری مذاکرات صلح


جرد کوشنر مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل
جرد کوشنر مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل

جرد کوشنر مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا با سفر به اسرائیل و کرانه باختری و دیدار با رهبران اسرائیل و فلسطینی‌ها، راه‌های ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح را بررسی کرده است.

آقای کوشنر به عنوان نماینده اعزامی کاخ سفید با هدف تجدید گفت‌وگوهای صلح اسرائیلی- فلسطینی، چهارشنبه سی و یکم خرداد دیدارهای جداگانه‌ای با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام الله و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در اورشلیم انجام داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در کنار جرد کوشنر، جیسون گرینبلات نماینده دولت آمریکا در امور خاورمیانه و دیوید فریدمن سفیر تازه آمریکا در اسرائیل در این دیدارها حضور داشتند.

مذاکرات آقای کوشنر با نخست وزیر اسرائیل و رییس تشکیلات خودگردان یک ماه بعد از سفر دونالد ترامپ و گفت‌وگوهای او با رهبران دو طرف انجام شد.

به گزارش رویترز، آقای نتانیاهو که با پدر جرد کوشنر دوستی نزدیکی دارد، در دیدار چهارشنبه با آقای کوشنر گفت، اسرائیل کوشش تازه آمریکا را «فرصتی برای تامین هدف‌های مشترک امنیتی، شکوفایی اقتصادی و صلح می‌داند».

کاخ سفید چهارشنبه سی و یکم خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد، مذاکرات جرد کوشنر با رهبران اسرائیل و فلسطینی‌ها «سازنده» بوده است.

نبیل ابو ردینه، سخنگوی نهاد ریاست حکومت خودگردان فلسطین نیز به رویترز گفت، در دیدار محمود عباس با جرد کوشنر، «تمامی مسائل عمده‌ای که قلب نزاع اسرائیلی- فلسطینی هستند، مطرح شده است».

آخرین دور واقعی از گفت‌وگوهای صلح اسرائیلی- فلسطینی پاییز سال ۲۰۰۸، در آخرین ماه‌های نخست وزیری اهود اولمرت در اسرائیل انجام شده بود.

آقای کوشنر برای بررسی‌های بیشتر پیشنهادهایی که از رهبران اسرائیل و کرانه باختری شنیده است، در پایان این دور از ماموریت خود بامداد پنجشنبه اول تیر به واشینگتن بازگشت اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سفرهای رفت و برگشت دیگری میان اسرائیل و کرانه باختری برای او در راه خواهد بود.

«صلح عربستان با اسرائیل به تحقق صلح اسرائیلی- فلسطینی نیز کمک می‌کند»

در همین حال، آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل پنجشنبه اول تیر در سخنرانی در همایش امنیتی- سیاسی هرتسلیا گفت، کشورهای عربی و در صدر آنها، عربستان سعودی، با برقراری رابطه با اسرائیل، می‌توانند به صلح اسرائیلی- فلسطینی کمک کنند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزیر دفاع این کشور گفت: «در چارچوب یک توافق کامل منطقه‌ای با همه کشورهای سنی میانه‌رو، شامل عربستان و کویت، صلح با فلسطینیان نیز محقق می‌شود».

به گفته لیبرمن، «دلیل اصلی شکست توافق صلح اوسلو (که بر اساس آن حکومت خودگردانی در سال ۱۹۹۳ برپا شد) این بود که تاکید داشت صلح در برابر استرداد زمین‌ها باشد در حالی که صلح را می‌توان بر اساس تبادل جمعیت ایجاد کرد».

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «فلسطینی‌ها نیز به تنهایی قدرت صلح یکجانبه با اسرائیل را ندارند- همانگونه که محمود عباس حتی پیشنهادهای اهود اولمرت را برای صلح نپذیرفت، در حالی که دیگر هرگز نخست وزیری در اسرائیل نخواهد بود که چنین پیشنهادهایی را به فلسطینیان بدهد».

لیبرمن در همین حال در این سخنرانی، رییس حکومت فلسطینی را متهم کرد که می‌کوشد اسرائیل و حماس در غزه را به یک جنگ دیگر بکشاند. اشاره وزیر دفاع اسرائیل به بحران کنونی کمبود برق در غزه است.

حکومت فلسطینی در روزهای اخیر پول برق برای غزه را که به دولت اسرائیل می‌پردازد، کاهش داده و اسرائیل که تامین کننده جریان برق برای حدود دو میلیون تن فلسطینیان غزه است، چهل درصد کمتر برق به غزه می‌فرستد.

حماس گفته است، نبود برق در هوای داغ و در ماه رمضان، وضع را «به انفجار» می‌کشاند.

نخست وزیر اسرائیل در روزهای گذشته گفت، مسئله بحران برق به اسرائیل ربطی ندارد بلکه یک مشکل داخلی فلسطینی است.

آویگدور لیبرمن نیز گفته است، اگر فلسطینی‌ها پول بدهند، جریان برق از اسرائیل دوباره تامین می‌شود.

وزیر دفاع اسرائیل در سخنان پنجشنبه در همایش هرتسلیا گفت، اسرائیل قصدی برای جنگ در شمال یا جنوب کشور، چه در این تابستان و چه در پاییز ندارد، و هدف جلوگیری از جنگ است هر چند که وضع غزه نمی‌تواند تا ابد به حال کنونی باقی بماند».

به گفته لیبرمن، «آخرین پیروزی جنگی اسرائیل در سال ۱۹۶۷ بوده و لذا، در هر جنگ دیگری، اسرائیل باید پیروز شود».

لیبرمن گفت، پیروزی جنگی برای اسرائیل نمی‌تواند از طریق پیاده نظام در زمین باشد.

XS
SM
MD
LG